• شنبه تا پنجشنبه ساعت 8:00 الی 17:00

طرز تهیه برنجک ( بهترین آموزش درست کردن برنجک )

طرز تهیه برنجک ( بهترین آموزش درست کردن برنجک )

طرز تهیه برنجک ( بهترین آموزش درست کردن برنجک )

  • 123 بازدید

برنجک، برنج پفی یا سریل یک نوع خوراکی است که از برنج بو داده تهیه می شود و می‌ توان آن را با تنقلات دیگر مانند شاهدانه بو داده و گندمک مخلوط کرد. این خوراکی جزو تنقلات و خوراکی‌ های سنتی قرار دارد. می توانید آن را به صورت آماده از بیرون و یا به صورت خانگی تهیه نمایید. طرز تهیه این خوراکی ساده است و تنها با دانستن نکات لازم می توانید این خوراکی را در منزل آماده کنید.
در این مقاله از وبسایت برنجکده، تصمیم داریم بهترین آموزش‌ درست کردن برنجک را برای شما ارائه دهیم. از مراحل خیساندن برنج تا سرخ کردن و خشک کردن، تمام جزئیات و نکات مهم این فرآیند را به شما آموزش خواهیم داد.

بهترین آموزش درست کردن برنجک

مواد اصلی و پایه در تهیه برنجک، برنج و روغن و آب هستند. با این وجود افراد با توجه به ذائقه خود، هنگام تهیه آن از نمک یا شکر استفاده می‌ کنند. اینکه کدام یک بهترین است بسته به سلیقه شما خواهد داشت. با این حال ما در ادامه آموزش درست کردن برنجک هم با نمک و هم با شکر را شرح خواهیم داد.

آموزش درست کردن برنجک نمکی در خانه

آموزش درست کردن برنجک نمکی در خانه

برای تهیه برنجک نمکی در منزل طبق مراحل زیر عمل کنید:

1. مرحله اول: خیساندن برنج

مرحله اول آموزش درست کردن برنجک به این صورت است که ابتدا برنج را چند بار با آب شسته و سپس آن را درون یک کاسه حاوی آب می ‌ریزیم. سپس یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کرده و برنج را به مدت ۱۲ ساعت درون آب می‌ گذاریم تا به خوبی خیس بخورد. این مرحله باعث می‌شود تا برنج آماده مراحل بعدی شود و طعم خاصی داشته باشد.

2. مرحله دوم: آبکشی کردن برنج

پس از خیساندن برنج، برنج‌ها را به همراه آب درون قابلمه قرار بریزید تا به جوش بیاید. زمانی که برنج کمی نرم شده و زمان آب‌کشی آن فرا رسید، برنج‌ها را در آبکش بریزید و اجازه دهید آب اضافی آن خارج شود.

3. مرحله سوم: خشک کردن برنج

در این گام از طرز تهیه برنجک خانگی، آن‌ ها را روی یک سینی بزرگ پخش کنید. سپس این برنج ها را به مدت یک شبانه روز در معرض هوا قرار دهید تا به‌طور کامل خشک شوند. اگر نیاز به زمان بیشتر نیز باشد باید صبر کنید؛ چرا که این مرحله جهت حذف هر گونه رطوبت باقی ‌مانده است.

4. مرحله چهارم، سرخ کردن برنجک نمکی

مقداری روغن را در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید روغن به طور کامل داغ شود. سپس مقداری نمک اضافه کنید و برنج خشک شده را داخل روغن بریزید و مدام هم بزنید. پس از گذشت چند ثانیه، برنج‌ ها شروع به پف کردن می‌ کنند. هنگامی که برنج‌ ها پف کردند، آن‌ها را داخل الک یا آبکش بریزید تا روغن اضافی از آن خارج شود. به محض پف کردن برنج، آن را از روغن خارج کرده و دوباره داخل ماهیتابه، برنج بریزید. 
در نهایت این خوراکی آماده خوردن می‌شود. می‌توانید آن را در ظرف درب‌ دار نگه دارید تا پف برنج ‌ها نخوابد.

آموزش درست کردن برنجک شیرین در خانه

ممکن است کودکان و حتی شما برنجک شیرین را بیشتر از نمکی بپسندید. آموزش درست کردن برنجک شیرین از این قرار است که برای شیرین و خوشمزه کردن این خوراکی لازم است با آب و شکر، شربت درست کنید. 
آب و شکر را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید تا به جوش بیافتد. حدودا ۱۵ دقیقه زمان لازم است تا شربت آماده شود. در نهایت، مقداری آبلیمو یا آب نارنج به شربت اضافه کنید و آن را از روی حرارت بردارید.
حالا می‌توانید با در نظر گرفتن روش بالا برنجک را آماده کنید اما به آن نمک نزنید. سپس آن‌ ها را در شربت بریزید و خوب هم بزنید. حال یک قالب یا سینی را چرب کنید و برنج‌ ها را داخل آن بریزید، سطح برنج‌ها را خوب صاف کنید و اجازه دهید برنجک‌ ها سرد شده و بسته شوند. در نهایت مطابق سلیقه برنجک ها را برش بزنید و از طعم آن لذت ببرید.

طرز تهیه برنجک با شیر در خانه

جهت تهیه برنجک با شیر، ابتدا برنج‌ ها را بشویید و داخل کاسه‌ای بریزید. یک لیوان شیر را به آن اضافه کنید و آن‌ها را برای حدود ۳ ساعت در شیر بخیسانید. سپس برنج را آبکشی کنید تا شیر اضافی از آن خارج شود. این مرحله باعث خوش طعم شدن برنجک خواهد شد.
پس از خیساندن برنج، آن ‌ها را همراه با آب در قابلمه بریزید و منتظر بمانید تا آب به جوش بیاید. زمانی که برنج کمی نرم شده و آماده آبکشی شد، آنها را آبکشی کنید. در آخر می‌توانید مراحل چهارم و پنجم آموزش قبل را ادامه دهید تا این خوراکی خوشمزه و خوش طعم آماده شود.

بهترین نوع برنج برای تهیه برنجک کدام است؟

نوع برنجی که برای تهیه این خوراکی انتخاب می‌شود به ذائقه و ترجیح شما بستگی دارد. با این حال، برنج‌ دانه بلند به این خوراکی ظاهری کشیده و شکیل می ‌بخشد. از طرف دیگر، استفاده از برنج‌ معطر نیز می‌تواند برنجک‌ هایی با طعم و عطر بی ‌نظیری تولید کند.

آیا می‌توان برنجک را بدون روغن آماده کرد؟

آیا می‌توان برنجک را بدون روغن آماده کرد؟

برای آماده کردن این خوراکی به روغن نیاز دارید. با این حال می‌توانید برنجک را با کمترین مقدار روغن آماده کنید. بهترین روش برای کاهش مقدار روغن این است که برنج را به‌طور کامل خشک کنید. بعد از سرخ کردن برنج‌، آن‌ها را داخل دستمال قرار دهید تا تمام روغن اضافی جذب دستمال شود. این روش موجب می شود برنجک خانگی شما با مقدار روغن کمتر و همچنین خوشمزه و خوش‌طعم‌تر تهیه شود.

طرز تهیه برنجک با برنج پخته شده چگونه است؟

برای تهیه برنجک با استفاده از برنج پخته شده، ابتدا برنج پخته شده را با دقت خشک کنید. سپس آن را به صورت یک لایه نازک و یکنواخت روی سطح صاف یا پارچه بگذارید تا به خوبی خشک شود.
 پس از خشک شدن کامل برنج پخته، روغن را در یک ماهیتابه گرم کنید و برنجک‌ها را به مرور و با دقت در روغن سرخ کنید. در این مرحله، توجه به نحوه سرخ کردن و جلوگیری از سوختن برنجک مهم است. پس از سرخ کردن، برنجک‌ها را از روغن خارج کرده و روغن اضافی آن را بگیرید.

نکات کلیدی طرز تهیه برنجک

برخی از نکاتی که لازم است در تهیه این خوراکی بدانید به شرح زیر است:

  1. برای تغییر طعم برنجک خانگی، به جای نمک می ‌توانید از پودر قند استفاده کنید.
  2. پس از پف کردن برنجک در روغن و قبل از تغییر رنگ آن، برنجک ‌ها را از روغن خارج کنید و در آبکش بریزید.
  3. در تهیه برنجک پفکی، اگر برنج دانه درشتی دارید، برنجک‌ ها بزرگ‌تر و جذاب‌ تر خواهند بود.
  4. بعد از خروج برنجک ‌ها از روغن، آن‌ ها را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی جذب دستمال شود.
  5. برای برنجک خانگی، بهتر است از نمک ماسه‌ ای و بدون ید استفاده کنید.
  6. می ‌توانید برنج‌ های باقی مانده در قابلمه را هم برای تهیه برنجک پفکی خانگی استفاده کنید.
  7. در تهیه برنجک با برنج پخته، برنج‌ ها را روی پارچه پهن کنید و در نور خورشید بگذارید تا کاملا خشک شوند.
  8. برای خشک کردن برنج ‌ها می ‌توانید از بخاری یا شوفاژ استفاده کنید.
  9. برای برنجک از برنج خیس خورده به جای برنج پخته هم می توانید استفاده کنید. اما بهتر است برنج را آبکش کرده و سپس سرخ کنید.
  10. توجه داشته باشید که هنگام آبکشی، برنج ‌ها نرم باشند و سپس برنج ‌ها را از روی حرارت بردارید.
  11. برای برنجک رنگی، زمان جوشاندن آن‌ها می‌ توانید از رنگ خوراکی در آب استفاده کنید. همچنین، برنجک ‌های رنگی را جداگانه سرخ کنید تا رنگ ‌ها با هم مخلوط نشوند.
  12. قبل از سرخ کردن برنجک‌ ها، مطمئن شوید که برنج به ‌طور کامل خشک و بدون رطوبت است تا به خوبی پف کنند.
  13. برای راحتی در سرخ کردن این خوراکی، می ‌توانید آن‌ ها را در یک توری یا الک بریزید و سپس در روغن قرار دهید. بعد از پف کردن، این خوراکی را از روغن بردارید تا نسوزد.

سخن آخر

سعی کردیم در این مقاله از وبسایت برنجکده در رابطه با طرز تهیه برنجک ( بهترین آموزش درست کردن برنجک)، مراحل تهیه این خوراکی را کاملا شرح دهیم. با آشنایی بهتر با مواد و مراحل تهیه برنجک، می ‌توانید این خوراکی خوشمزه و محبوب را با طعم ‌ها و در انواع مختلف در خانه درست کنید. از خیساندن برنج در شیر تا سرخ کردن و خشک کردن آن، هر مرحله را با دقت دنبال کنید. می ‌توانید با تغییرات کوچک، مانند استفاده از کمترین میزان روغن یا اضافه کردن مواد افزودنی مختلف، برنجک متفاوتی را میل نمایید. 
نکته مهم دیگری که قبل از تهیه برنجک باید بدان توجه داشته باشید، کیفیت برنج است. برنجی که استفاده می کنید باید یکدست باشد، به خوبی قد بکشد، دانه شود و به هم نچسبد و از عطر و طعم خوبی برخوردار باشد. خوشبختانه تمامی محصولات موجود در وبسایت برنجکده این ویژگی ها را دارند. شما می توانید با خرید برنج ایرانی مرغوب و معطر شمال، برنجکی خوش طعم با ظاهری مرتب تهیه کنید. در صورت وجود هر گونه پرسش در زمینه طرز تهیه برنجک می توانید سوالات خود را در بخش کامنت ها مطرح کنید.

برنجکده

نظر (0)

اضافه کردن نظر

captcha