• شنبه تا پنجشنبه ساعت 8:00 الی 17:00

سیر در برنج (نحوه قرار دادن سیر در برنج و کاربرد آن)

سیر در برنج (نحوه قرار دادن سیر در برنج و کاربرد آن)

سیر در برنج (نحوه قرار دادن سیر در برنج و کاربرد آن)

  • 829 بازدید

ممکن است برای شما نیز سوال باشد که دلیل قرار دادن سیر در برنج چیست و چرا نیاکان ما برای افزایش ماندگاری و حفظ کیفیت این ماده خوراکی، از حبه های سیر استفاده می کرده و آن را لابلای کیسه برنج قرار می دادند. در واقع سیر یک آنتی اکسیدان قوی است که از آفت زدگی و خراب شدن دانه های برنج جلوگیری می کند. به همین علت چه در زمان های قدیم و چه در زمان حال، سیر را در برنج قرار می دهند تا بتوانند این ماده خوراکی را به مدت طولانی تری نگهداری کنند.
اگر شما هم مایلید با نحوه قرار دادن سیر در برنج و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مطلب از وبسایت برنجکده، همراه ما باشید.

چرا از سیر برای نگهداری برنج استفاده می شود؟

قریب به نیمی از جمعیت مردم ایران، خوردن برنج را به نان ترجیح می دهند و در هر هفته، حداقل 5 روز آن را غذای برنجی مصرف می کنند. این آمار نشان از علاقه مردمان ما به این ماده خوراکی خوشمزه دارد. برنج نه تنها عطر و طعمی فوق العاده دارد؛ بلکه سرشار از ویتامین های خانواده B است که از افسردگی، استرس و ریزش مو در افراد جلوگیری می کند.
بنابراین مصرف برنج در ایران تنها یک علاقه ساده نیست. بلکه یک باید است. اما یک نکته ای در این بین وجود دارد که توجه ما را به خود جلب می کند و ان نحوه نگهداری برنج است. نگهداری برنج برای زمان طولانی مدت، می تواند سبب حمله حشرات و آفات به آن شود. حمله حشرات و آفات به برنج، آن را غیر قابل مصرف می کند و شما باید چنین برنجی را دور بریزید.
یکی از آفاتی که علاقه زیادی به برنج دارد، شپش است. این حشرات به صورت دسته جمعی به برنج حمله می کنند و سبب آلوده شدن آن می شوند. حمله شپش به برنج، سبب خالی و پوک شدن آن از داخل می شود؛ علی الخصوص اگر برنج را در مکانی گرم نگهداری کنید. 
بهترین روش برای جلوگیری از حمله شپش ها به برنج، استفاده از حبه های سیر است. حشرات موذی از بوی تند سیر گریزانند و به محض نزدیک شدن به برنج و احساس بوی سیر، فرار می کنند.

دلایل استفاده از سیر در برنج

دلایل استفاده از سیر در برنج

در بخش های قبلی راجع به اینکه سیر یک آنتی اکسیدان قوی است و بوی تندی دارد، صحبت کردیم. وجود این ویژگی ها در سیر، آن را به بی ضررترین روش برای دفع آفات برنج تبدیل می کند. در واقع مردم به دلایل مختلفی در برنج سیر قرار می دهند:

1. جلوگیری از آفت زدگی

سیر به دلیل بوی تند و تیزی که دارد، حشراتی مانند شپشک را از برنج دور نگه می دارد. این حشرات می توانند به برنج آسیب برسانند و طعم آن را خراب کنند.

2. افزایش طعم

سیر طعمی قوی و دلپذیر به برنج می دهد. این طعم می تواند به تنوع طعم غذا کمک کند و آن را خوشمزه تر نماید.

3. خواص سلامتی

سیر دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. اضافه کردن سیر به برنج می تواند به افزایش ارزش غذایی آن کمک کند.

4. جلوگیری از کپک زدگی

سیر می تواند به جلوگیری از رشد کپک در برنج کمک کند. کپک می تواند برنج را خراب کرده و برای سلامتی مضر باشد.

نحوه قرار دادن سیر در برنج

نحوه قرار دادن سیر در برنج و تعویض آن هر چند وقت یکبار، تاثیر بسزایی در عملکرد این ماده خوراکی دارد. نحوه قرار دادن سیر در کیسه برنج به این گونه است که باید ابتدا کل برنج داخل کیسه را خالی کرده و درون ظرفی بزرگ بریزید. حال به وسیله یک پیمانه، برنج را به داخل سطل برنجی خود منتقل کنید. 
شما باید در هر لایه از برنج، یک حبه سیر قرار دهید؛ برای مثال اگر یک کیسه 10 کیلویی برنج دارید، حداقل 3 الی 4 حبه سیر باید در بین قسمت های مختلف برنج قرار دهید. پس برنج خود را به 4 لایه تقسیم کرده و در هر لایه یک حبه سیر قرار دهید.

نکاتی برای قرار دادن سیر در برنج

نکات زیر را برای تاثیر بیشتر سیر هنگامی که در سطح های مختلف برنج قرار می گیرد، مدنظر قرار دهید.

1. از سیر تازه استفاده کنید

منظور ما سیر سفید و تازه است. این نوع سیر رایج ترین نوع سیر است و طعمی قوی و تند دارد. سیر تازه عطر، طعم و طبیعتا خواص بهتر و بیشتری دارد؛ بنابراین هنگامی که صحبت از قرار دادن سیر در برنج می شود، منظورمان سیر تازه است. همچنین برای نگهداری بهتر برنج خود، نیاز است تا هر 3 هفته یکبار، سیرهای قبلی را با سیرهای جدید جایگزین نمایید.

2. سیر را پوست بکنید

برای آزاد نمودن بوی سیر و دور شدن حشرات، باید پوست سیر را جدا کرده و حبه های سیر پوست کنده را درون کیسه برنج قرار دهید.

3. سیر را له نکنید

به خاطر داشته باشید که نباید سیر را له کنید؛ زیرا کارکرد خود را از دست می دهد و سیر له شده می گندد. بنابراین نه تنها نمی تواند حشرات را دور کند، بلکه سبب خراب شدن عطر و طعم برنج نیز می شود.

4. از مقدار مناسب سیر استفاده کنید

برای یک کیسه 10 کیلویی برنج، حدود 8 الی 12 حبه سیر کافی است؛ مقدار بیشتر از این، می تواند سبب تغییر طعم و تلخ شدن برنج شود.

میزان استفاده از سیر در برنج

میزان استفاده از سیر

برای هر 1 کیلوگرم برنج، می توانید از 2 تا 4 حبه سیر استفاده کنید. اگر طعم سیر را دوست دارید، می توانید از 12 عدد سیر استفاده کنید و اگر طعم سیر را دوست ندارید، می توانید از 8 عدد سیر استفاده کنید.

جایگزین های سیر برای قرار دادن در برنج

اگر به سیر حساسیت دارید یا طعم آن را دوست ندارید، می توانید از جایگزین های آن مانند پیاز، زنجبیل یا زعفران استفاده کنید. همچنین علاوه بر سیر، می توانید از مواد دیگری مانند نمک، فلفل سیاه، زعفران و برگ بو برای طعم دادن به برنج استفاده کنید.

چرا حشرات به برنج حمله می کنند؟

حشرات به دلایل مختلفی به برنج خشک حمله می کنند، از جمله:

1. به دست آوردن غذا

برنج منبع غذایی غنی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی است که برای حشرات جذاب است.

2. رطوبت

حشرات به رطوبت برای زنده ماندن نیاز دارند. برنج خشک، رطوبت کافی برای زنده ماندن حشرات را دارد، به خصوص اگر در محیط گرم و مرطوب نگهداری شود.

3. محیط امن

برنج خشک، محیط امنی برای حشرات است. حشراتی مانند شپشک برنج می توانند در داخل دانه های برنج تخم گذاری کنند و لاروهای آنها از داخل دانه ها تغذیه می کنند.

روش های نگهداری برنج

برای جلوگیری از حمله حشرات به برنج، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • برنج را در جای خنک و خشک نگهداری کنید: بهترین مکان برای نگهداری برنج، کابینت یا قفسه ای در مکانی خنک و خشک است.
  • برنج را در ظرف درب دار نگهداری کنید: این کار از ورود حشرات به داخل برنج جلوگیری می کند.
  • از ظروف شیشه ای یا پلاستیکی استفاده کنید: ظروف فلزی ممکن است زنگ بزنند و طعم برنج را خراب کنند.
  • برنج را به طور مرتب بررسی کنید: هر چند وقت یکبار برنج را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به حشره آلوده نشده است.
  • از مواد ضد حشره استفاده کنید: می توانید از موادی مانند برگ بو، میخک، فلفل سیاه یا سیر برای دور نگه داشتن حشرات از برنج استفاده کنید.

خواص سیر

سیر یک سبزی همه کاره است که می توان از آن در انواع غذاها استفاده کرد. همچنین دارای فواید زیادی برای سلامتی است. برخی از خواص سیر عبارتند از:

  • کاهش کلسترول: سیر می تواند به کاهش کلسترول LDL ("بد") کمک کند.
  • کاهش فشار خون: سیر می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: سیر می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و به بدن کمک کند تا با عفونت ها مبارزه کند.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان: سیر ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد، از جمله سرطان معده، سرطان روده بزرگ و سرطان پستان.
  • کاهش التهاب: سیر دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.
  • بهبود سلامت مغز: سیر ممکن است به بهبود سلامت مغز و کمک کند. حافظه را افزایش دهید و از بیماری آلزایمر جلوگیری کنید.

آیا قرار دادن سیر در برنج روش مناسبی است؟

قرار دادن سیر در برنج می تواند روش موثری برای دور نگه داشتن حشرات باشد. سیر بوی تند و تیزی دارد که حشرات را دفع می کند.

توجه:
اگر برنج شما به حشره آلوده شده است، باید آن را دور بریزید. همچنین ظروف و قفسه هایی که برنج را در آن ها نگهداری می کنید، باید به طور کامل تمیز و ضدعفونی شوند.
در برخی از وبسایت ها ذکر شده است که برنج آلوده به شپشک را می توان دوباره پاک نموده و مصرف کرد. روش آن ها این است که برنج را به طور کامل پاک کنید و سپس درون کیسه نخی ریخته و چند حبه سیر درون آن قرار دهید. 
کارایی این روش تا حدود زیادی به این بستگی دارد که برنج تا چه اندازه به شپشک آلوده شده باشد. اگر میزان این آلودگی زیاد باشد، متاسفانه پاک کردن و قرار دادن سیر درون برنج نیز نمی تواند راهگشا باشد و باید برنج را دور بریزید.

اگر فکر می کنید که با خرید برنج ایرانی با کیفیت دیگر تا همیشه برنجتان سالم و با کیفیت باقی خواهد ماند سخت در اشتباهید! شما بایستی برای حفظ سلامت برنج تمامی تمهیدات لازم مانند ظرف مناسب، فضای نگهداری خشک و خنک و ... را به کار بگیرید. اگر باز هم می خواهید خیالتان از جمع شدن آفات راحت شود بهتر است دست به دامن روش های طبیعی و شیمیایی دفع آفات شوید! قرار دادن سیر در برنج از آن روش های قدیمی و مادربزرگانه ای است که برای جلوگیری از حمله حشرات استفاده می شود! مواد شیمیایی زیادی برای اینکه برنج را از حمل آفات دور نگه دارید وجود دارد؛ اما همانطور که می دانید؛ برای حفظ سلامت برنج بهتر است از مواد طبیعی استفاده کنید. خوشبختانه سیر در این زمینه امتحانش را پس داده است و شما می توانید از این روش برای افزایش سلامت برنج خود استفاده کنید.

برنجکده

نظر (0)

اضافه کردن نظر

captcha