• شنبه تا پنجشنبه ساعت 8:00 الی 17:00

برنج را با آب سرد بخیسانیم یا آب گرم؟

برنج را با آب سرد بخیسانیم یا آب گرم؟

برنج را با آب سرد بخیسانیم یا آب گرم؟

  • 174 بازدید

برنج را با آب سرد بخیسانیم یا آب گرم؟ این ممکن است سوال نوعروسی باشد که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده و قصد دارد غذاهای خوشمزه ای را برای اولین مهمانی خود آماده کند. یا بانویی که به تازگی کودک 6 ماهه اش غذاخور شده و قصد دارد تا برای او خوراک خوشمزه ای آماده کند. 
همانطور که می دانید، برنج به دو روش آبکش و کته پخته می شود که هر دوی این روش ها در بین مردم مرسوم است. در روش پخت برنج به صورت آبکش باید قبل از پخت، چند ساعتی آن را بخیسانید. در این صورت ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که برنج را با آب سرد بخیسانیم یا آب گرم؟
آیا سرد یا گرم بودن آب، تاثیری در طعم برنج ما دارد و یا اینکه دلیل آن چیز دیگری است؟ برای پاسخ به این سوالات و توضیحات بیشتر راجع به نحوه پخت برنج مجلسی برای مهمانی ها، در ادامه این مطلب از سایت برنجکده همراه ما باشید.

برنج یک غذای اصلی در سفره ایرانی ها

برنج یکی از غذاهای اصلی در سراسر جهان است و پس از نان، قوت غالب مردم در ایران محسوب می ‌شود. این ماده غذایی یکی از موارد مهم در هرم تغذیه ما ایرانی‌ها است و به طور گسترده در تهیه غذاهای ایرانی مانند پلو خورشت، چلو ماهی، چلو مرغ، چلو کباب، چلو جوجه، انواع دمپختک ها مثل عدس پلو، پلو ماش و غذاهای دیگر نظیر حلیم و دلمه استفاده می ‌شود. 
برنج یک منبع غنی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی است. این ماده غذایی به طور عمده شامل ویتامین‌ های گروه B از جمله ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B6 و ویتامین B3 (نیاسین) است. علاوه به این، برنج حاوی مواد معدنی مهمی همچون آهن، منیزیم و روی است. بنابراین وجود آن در رژیم غذایی خانوار برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی موردنیاز برای بدن، الزامی است.

دلایل شستن برنج قبل از پخت

نحوه شستشوی برنج

بسته به اینکه برنج شما از چه نوعی است، می توانید از آب سرد یا آب گرم برای خیساندن آن استفاده کنید. طبق تحقیقات انجام شده، آب مناسب برای خیساندن برنج سفید، آب سرد و آب مناسب برای خیساندن برنج قهوه ای، آب گرم است. علت خیس کردن برنج برای چند ساعت این است تا سموم داخل برنج از بین بروند. 
شسته شدن برنج قبل از پخت، به دلیل اصلی انجام می شود که این علل عبارتند از:

  1. حذف سم آرسنیک: یکی از مواد موجود بر روی دانه های برنج، گرد سم آرسنیک است. اگرچه مقدار کمی از این سن برای بدن انسان مشکل جدی ایجاد نمی کند، اما ورود آن به بدن انسان در دراز مدت، می تواند سبب بروز مشکلات عدیده و ایجاد بیماری شود. این سم با آب گرم راحت تر دفع می شود. بنابراین اگرچه گفتیم آب سرد برای خیساندن برنج سفید بهتر است، اما توصیه ما این است که برنج را هم با آب گرم بشویید و هم با آب گرم بخیسانید.
  2. حذف آلاینده ها: با شستن برنج، آلاینده ‌هایی مانند گازهای آلوده موجود در هوا، آفت‌کش‌ ها و احتمالاً قارچ ‌ها از سطح برنج حذف می ‌شوند که موجب بهبود کیفیت و سلامت برنج پس از پختن می‌ شود؛ زیرا برای دفع آفت از برنج، از سموم مختلفی استفاده می شود که ورود آن به بدن انسان، می تواند برای او خطرناک باشد.

بنابراین حالا که متوجه دلیل شستشوی برنج پیش از پخت شدید، به ادامه توضیحات که راجع به نحوه خیساندن برنج است، توجه کنید.

مراحل خیساندن برنج برای پخت پلوی مجلسی

خیساندن برنج برای پخت پلوی مجلسی

خیساندن برنج قبل از پخت برنج آبکش، کمک می کند تا بافت برنج سفت شود و در هنگام پخت، جوش بیشتری بخورد. همانطور که می دانید، یکی از مراحل پخت برنج آبکش، جوشاندن برنج در آب جوش است. سپس برنج را آبکش می کنیم و دم می اندازیم. هر چقدر برنج در این مرحله بیشتر جوش بخورد، باعث می شود دانه های بلند کشیده تر شده و ظاهر زیباتری هم موقع سرو داشته باشند. 
اما اگر برنج را به اندازه کافی نخیسانیم، چه اتفاقی می افتد؟ اگر برنج شما به اندازه کافی خیس نخورده باشد، در مرحله جوشیدن سریعا نرم می شود و پس از اینکه برنج را دم انداختید، برنج گوله گوله شده و بهم می چسبد. اصطلاحا به این حالت، شفته شدن برنج می گویند. برنج گوله گوله شده اصلا برای مهمانی ها و مجالس مناسب نیست و ظاهر مطلوبی ندارد. برای اینکه این اتفاق گریبانگیرتان نشود، مراحل زیر را به دقت انجام دهید تا یک پلوی مجلسی و خوشمزه داشته باشید.

مرحله اول: پیمانه کردن برنج

پیش از انجام هر کاری، به تعداد نفراتی که هستید، یک پیمانه برنج داخل یک کاسه بریزید. هر پیمانه برنج به ازای یک نفر بزرگسال، بین 100 الی 150 گرم است. اگر تعداد مهمانان شما زیاد است و از میزان خوراک آن ها اطلاعی ندارید، به جهت احتیاط، 3 الی 4 پیمانه بیشتر برنج بردارید.

مرحله دوم: پاک کردن برنج

پس از پیمانه کردن برنج، نوبه به پاک کردن آن می رسد. برنج را به دقت در یک سینی بزرگ پاک کنید و مجددا به داخل کاسه برگردانید.

مرحله سوم: شستن برنج با آب ولرم

کاسه را زیر شیر آب قرار دهید و آب ولرم را روی آن باز کنید. سپس به آرامی چنگ بزنید تا دانه ها خرد نشود و از سوی دیگر گرد و خاک آن به روی آب بیاید. این کار را سه مرتبه انجام دهید تا آب روی برنج شفاف و زلال شود. سپس آب گرم را روی برنج باز کنید. گرمی آب باید کاملا محسوس باشد اما نه به حدی که دست را بسوزاند. آب باید 4 بند انگشت بالاتر از سطح برنج در کاسه باشد. دقت کنید حجم کاسه شما باید تقریبا دو برابر میزان برنج باشد؛ زیرا حجم برنج پس از خیس خوردن بیشتر شده و فضای بیشتری نیاز دارد.

مرحله چهارم: اضافه کردن نمک

حالا نوبت اضافه کردن نمک به آب برنج است. هر 1 کیلوگرم برنج حدودا 6 پیمانه است. بنابراین برای هر 6 پیمانه برنج، به 200 گرم نمک نیاز دارید. شاید این مقدار برای شما زیاد به نظر برسد؛ اما نگران نباشید، زیرا پس از آبکش کردن برنج و شستن آن با آب سرد، نمک اضافی دفع می شود. پس از اضافه کردن نمک به برنج، آن را هم بزنید تا در کل ظرف پخش شود.
برخی از افراد، به جای نمک کوبیده شده، از سنگ نمک استفاده می کنند. برای انجام این کار، نیاز به یک سنگ نمک تقریبا نیم کیلویی دارید. البته توجه داشته باشید که نباید آن را مستقیما داخل برنج بگذارید؛ زیرا سنگ نمک شورتر از نمک کوبیده شده است. بنابراین سنگ نمک شسته شده را داخل یک پارچه تترون تمیز بپیچید و داخل آب برنج قرار دهید.

نکته مهم: مقدار نمک ریخته شده بستگی به این دارد که شما بخواهید برنج را آبکش کنید یا کته. چرا که برنج آبکشی شسته می شود و نمک مازاد آن دفع می شود اما برای برنج کته باید نمک را به اندازه بریزید تا شور نشود.

برنج را چند ساعت باید خیس کرد؟

حالا که متوجه شدیم برنج را با آب سرد بخیسانیم یا آب گرم، این سوال پیش می آید که اصلا برنج چند ساعت باید خیس بخورد. پیشنهاد ما این است که برای پخت برنج آبکش، همیشه برنج را از یک شب قبل بخیسانید. اما اگر به هر دلیلی وقتش را نداشتید، حداقل 3 الی 4 ساعت برای خیساندن برنج نیاز است.

نکاتی برای پخت برنج آبکش

  • پس از خیس کردن، برنج را داخل قبیل قابلمه بریزید و به اندازه ۲ برابر حجم آن، آب اضافه کنید. حرارت شعله را زیاد کنید و به مدت 10 الی 15 دقیقه اجازه دهید تا برنج شما جوش بخورد. بسته به نوع برنج، این زمان متفاوت است. برخی از برنج ها (مانند برنج شمالی) جوش بیشتری می برند.
  • برای اینکه برنج شما شل و وارفته نشود و بیشتر از حد نیاز جوش نخورد، یک تکنیک وجود دارد. چند دانه از برنح در حال جوش را با یک قاشق بردارید و در درستتان له کنید. اگر اطراف برنج نرم بود و مغز آن سفت بود، زمان آبکش کردن آن است. اما اگر اطراف برنج سفت بود، هنوز هم به جوش خوردن نیاز دارد.
  • هنگام آبکش کردن برنج، روی آن آب سرد بگیرید. این کار باعث می شود به برنج جوشیده شوک وارد شود و دانه ها در حین پخت به یکدیگر نچسبند.
  • مدت زمان لازم برای دم کشیدن برنج آبکش، 30 الی 40 دقیقه است.

جمع‌ بندی
به علت وجود سمومی همچون آرسنیک و مواد آلاینده در برنج، باید قبل از پخت حتما آن را چند بار بشویید و بگذارید چند ساعت در آب بماند تا سموم آن از بین برود.
بهترین کار برای پختن برنج این است که برنج را تمیز کنید و بعد با آب ولرم بشویید تا آلودگی های آن دفع شده و آب آن شفاف شود. آب روی برنج باید به اندازه ۴یا ۵ بند انگشت باشد. خیساندن برنج و اضافه کردن نمک به برنج، سبب قد کشیدن و جوش خوردن بیشتر برنج و در نتیجه ظاهر زیباتر و طعم خوشمزه ترش می شود. بهترین نوع برنج، برنج ایرانی است که می توانید با مراجعه به صفحه خرید برنج ایرانی وبسایت برنجکده خریداری نمایید.

برنجکده

نظر (0)

اضافه کردن نظر

captcha