• شنبه تا پنجشنبه ساعت 8:00 الی 17:00

روش ‌های تقلب در برنج (جلوگیری از تقلب فروشندگان برنج)

روش ‌های تقلب در برنج (جلوگیری از تقلب فروشندگان برنج)

روش ‌های تقلب در برنج (جلوگیری از تقلب فروشندگان برنج)

  • 71 بازدید

تقلب در برنج یکی از معضلاتی است که در سال‌های اخیر با آن روبرو هستیم. ترکیب برنج مرغوب و گران قیمت، اضافه کردن برنج شکسته، مخلوط کردن ارقام مختلف برنج و تقلب در بسته بندی، اضافه کردن بوی عطر برنج مرغوب به برنج نامرغوب، مخلوط کردن در انبار و تقلب در برنج خارجی، همگی از شگردهایی است که متاسفانه فروشندگان سودجو برای افزایش حاشیه سود خود، دست به انجام آن می‌ زنند. اگرچه روش های تقلب در برنج بسیار است، اما در مقابل نیز روش هایی وجود دارد که کمک می کند تا شما برنج اصل را از برنج تقلبی تشخیص دهید و در دام فریب چنین فروشندگانی گرفتار نشوید. ممکن است بپرسید که روش های جلوگیری از تقلب فروشندگان برنج چیست؟در این مقاله از وبسایت برنجکده قصد داریم تا راهکارهایی برای تشخیص برنج اصلی ایرانی از برنج تقلبی در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. پس در ادامه این نوشتار، همراه ما باشید.

معرفی انواع روش های تقلب در برنج

یکی از مشکلاتی که اکثر مشتریان در خرید برنج با آن مواجه می شوند؛ تقلب در برنج و یک دست نبودن آن است. در این بخش از مقاله، به معرفی انواع روش های تقلب در برنج می پردازیم. همچنین در بخش های بعدی توضیحاتی را برای چگونگی آگاهی و تشخیص شما در تعیین نوع مرغوب این محصول از نمونه نامرغوب آن ارائه می دهیم. این 6 مورد را به خوبی به خاطر بسپارید تا بتوانید بهترین برنج ایرانی را خریداری کنید.

انواع روش تقلب در برنج

۱. ترکیب برنج مرغوب و گران قیمت با برنج پر محصول

به دلیل کشت انواع برنج و تنوع بالا در این محصول، گاها فروشندگان اقدام به ترکیب برنج مرغوب با برنج پر محصول و یا نامرغوب نموده که همین امر کار تشخیص و شناخت برنج با کیفیت را دشوار می نماید. به همین دلیل به هنگام خرید مقداری از برنج را کف دست خود ریخته و به دانه های آن نگاه کنید تا متوجه شوید که آیا همه یک دست بوده یا دارای دانه های خرد شده و نیم دانه از برنج های نامرغوب هستند. معمولا برنج خرد شده تحت عنوان نیم دانه به فروش می رسد. مثلا نیم دانه طارم و نیم دانه دم سیاه و امثالهم که اغلب برای پخت غذاهایی همچون دلمه، دمپختک، حلیم بادمجان و حلیم گندم استفاده می شوند. برخی از دسرها نیز مانند شله زرد با برنج نیم دانه تهیه می شود.
 ذکر این نکته ضروری است که در برنج های بوجار نشده دانه های شکسته بیشتری وجود دارد و همچنین قیمت آن ها نسبت به برنج های بوجار شده کمتر است. پس باید هوشیار باشید تا برنج نیم دانه سورت نشده یا برنج سرلاشه را به قیمت برنج مرغوب نخرید.

۲. اضافه کردن برنج شکسته

از دیگر روش های تقلب در برنج، اضافه کردن برنج شکسته به برنج سالم است. اضافه کردن برنج شکسته زمانی اتفاق می افتد که در زمان بوجار کردن برنج های شکسته شده (برنج سرلاشه) و نیم دانه هم به برنج سالم و مرغوب اضافه می گردد که این امر خود باعث افت قیمت و کاهش کیفیت برنج می شود. به خاطر داشته باشید که برنج سرلاشه، برنجی است که قد آن بلندتر از نیم دانه است و سر دانه ها در هنگام جداسازی شلتوک از برنج، شکسته شده است.

۳. مخلوط کردن ارقام مختلف برنج و تقلب در بسته بندی

یکی از مهم ترین روش های تقلب در برنج ترکیب انواع مختلف برنج در کیسه هایی با اسامی تقلبی است. بنابراین در چنین مواردی حتما در کیسه برنج را باز کرده و دانه های برنج را بررسی کنید. به دلیل شباهت زیاد برنج مرغوب با انواع مشابه و نامرغوب، ممکن است بسیاری از افراد قادر به تشخیص این تفاوت نباشند.
یکی از دلایل بروز این اتفاق، تقاضای بالای مشتریان برنج مرغوب به دلیل کیفیت پخت آن است؛ از طرفی فروشندگان متقلب با علم به این امر، سعی می کنند با مخلوط کردن انواع برنج و فروش آن به قیمت برنج مرغوب، با ارائه محصولی درجه 2 یا 3، سود فروش یک برنج مرغوب و یکدست را به دست آورند. این در حالی است که طبیعتا قیمت برنج درجه 2 و 3 باید کمتر از برنج با کیفیت باشد. 
به عنوان مثال برنج طارم هاشمی که برنجی مرغوب است را با برنج پر محصول  خزر و یا ندا ترکیب می کنند. در این حالت رنگ برنج‌ های پر محصول ندا و خزر شفاف و شیشه ای است ولی برنج طارم هاشمی کدر و کرم رنگ است. حال اگر مشتری راجع به این تفاوت سوال کند، فروشندگان اینگونه پاسخ خواهند داد که به دلیل بیشتر ماندن برنج در دستگاه سفید کن، برنج شفاف تر شده است در حالی که بافت درونی و بیرونی برنج یک رنگ و یک جور است و این توجیهی بیش نیست که برای سرپوش گذاشتن بر روی کلاهبرداری خود ارائه می دهند.

۴. اضافه کردن بوی عطر برنج مرغوب به برنج نامرغوب

یکی دیگر از روش های تقلب در برنج، اضافه کردن بوی عطر برنج ایرانی درجه یک به برنج نامرغوب و کهنه شده است؛ زیرا وقتی برنج مدت زمان زیادی در انبار بماند، بوی ماندگی و کهنگی به خود می‌گیرد. 
بنابراین، در مواردی برای از بین بردن بوی کهنه و ماندگی و ایجاد عطر و بوی مطبوع در برنج های مخلوط و نامرغوب اقدام به آرد کردن برنج های مرغوب و اضافه کردن آن ها به این نوع برنج ها می نمایند که با نگاه کردن به دانه های برنج متوجه گردی نازک و آرد مانند بر روی آن ها می شوید که این عطر و بو با شستن و آبکش کردن برنج از بین می رود.
برای تشخیص این شگرد، در همان فروشگاه در کیسه را باز کنید و مقداری از برنج را کف دست خود بریزید. حالا برنج را با سر انگشتان دست خود لمس کنید و دستتان را باز کنید. اگر گردی بر روی دست شما نشسته بود، متوجه خواهید شد که بو و عطری که از برنج استشمام می کنید، بخاطر وجود آرد برنج مرغوب است نه خود برنجی که می خرید.

۵. مخلوط کردن در انبار

در این نوع تقلب و مخلوط کردن برنج به هنگام بسته بندی و ریختن برنج در کیسه لوله ای را در وسط کیسه قرار می دهند و داخل آن را با برنج نامرغوب پر می کنند. اطراف و سطح روی کیسه را با برنج مرغوب و گران قیمت می پوشانند. در برخی موارد افراد سودجو پس از نوشتن اسامی دروغین بر روی کیسه های برنج لایه زیرین را با برنج پر محصول پر کرده و سپس لایه رویی آن را با برنج مرغوب پر می نمایند. برای خرید و جلوگیری از تقلب  حتما از تمامی قسمت های کیسه برنج برداشته و دانه ها را با هم مقایسه کنید.

۶. تقلب در برنج خارجی

چین یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده برنج در جهان به شمار می آید که برخی از تولید کنندگان آن اقدام به تقلب در تولید برنج می نمایند. بدین صورت که طی مراحلی نشاسته سیب زمینی را با پلاستیک مخلوط و به عنوان برنج تولید و به کشورهای دیگر صادر می کنند. برای تشخیص این نوع برنج از چند روش کوبیدن، سوزاندن و ریختن در آب و همچنین قرار دادن در معرض نور آفتاب می توانید استفاده کنید تا تقلبی بودن آن برایتان ثابت شود.

چگونگی تشخیص برنج مرغوب

برای تشخیص برنج مرغوب از نوع نامرغوب و تقلبی آن، علاوه بر خرید از یک فروشنده معتبر می توانید برنج موجود در همه قسمت های کیسه را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. سپس مقداری از آن را بین دو دست گرفته و به آن نگاه کنید و بعد بو کنید. 
برنج مرغوب عاری از هر گونه بوی ماندگی و یا وجود آفت و حشره است. بعد از این مرحله برنج را بر روی سطح یک کاغذ تمیز و سفید رنگ ریخته و در معرض نور آفتاب قرار دهید. برنج مرغوب از لحاظ بافت و شکل ظاهری و سایز دانه ها یک دست و همگن است.
اگر برنج دارای ترک و یا حالت بند بند بود نامرغوب و با برنج اصل مخلوط شده است. با بررسی همه موارد گفته شده می توانید برنج اصل و مرغوب را از نوع نامرغوب آن تشخیص داده و با اطمینان خاطر اقدام به خرید نمایید. کلیه روش هایی که ذکر کردیم را در مقاله چطور برنج تقلبی را شناسایی کنیم به طور مفصل توضیح دادیم.

جمع بندی

در این مقاله راجع به روش های تقلب در برنج و نحوه تشخیص آن صحبت کردیم. در صورتی که سابقه خرید برنج از فروشگاهی را ندارید و به صدق گفتار فروشنده شک دارید، حتما خودتان با راهکارهای گفته شده برنج را چک کنید تا فریب نخورید. روش های تقلب در برنج سود بیشتری را برای فروشندگان به همراه دارد اما کاملا به ضرر مشتری تمام می شود. زیرا شما یک برنج درجه 2 یا 3 را به قیمت برنج با کیفیت و یکدست خریداری می کنید. این در حالی است که آگاهی شما می تواند به جلوگیری از تقلب فروشندگان کمک کند. توصیه ما این است که برای جلوگیری از تقلب فروشندگان در برنج، خرید برنج ایرانی با کیفیت را از سایت های معتبری همچون برنجکده، انجام دهید.

برنجکده

نظر (0)

اضافه کردن نظر

captcha