• شنبه تا پنجشنبه ساعت 8:00 الی 17:00

برنج چند ساعت خیس بخورد؟ (نکات مهم در خیساندن برنج)

برنج چند ساعت خیس بخورد؟ (نکات مهم در خیساندن برنج)

برنج چند ساعت خیس بخورد؟ (نکات مهم در خیساندن برنج)

  • 268 بازدید

برنج چند ساعت خیس بخورد؟ گاهی برخی از سوالات به نظر پاسخ ساده و پیش پا افتاده‌ ای دارد اما زمانی که پاسخ صحیح آن را با اطلاعات غلط و بی پایه و اساسی که از اطراف دریافت کرده ایم مقایسه می کنیم؛ به این نتیجه می رسیم که تا به حال در اشتباه بوده ایم و روش درست چیز دیگری است. نحوه خیساندن برنج در روند پخت تاثیرگذار است؛ به همین دلیل در این مطلب از برنجکده قصد داریم به بررسی نکات مهم خیساندن برنج بپردازیم.
اگر در ابتدای راه زندگی مشترک ‌تان هستید و به تازگی پا به آشپزخانه آشیانه ‌‌تان گذاشته‌ اید، ممکن است سوالات بسیاری در زمینه آشپزی و پخت غذاهای مختلف داشته باشید. نحوه پخت برنج و اینکه برنج چند ساعت خیس بخورد و چقدر زمان برای طبخ آن لازم است، می‌ تواند یکی از سوالات شما باشد. 
اگرچه پخت برنج به ظاهر ساده به نظر می رسد، اما حتی برای بانوانی یک عمر است در حال آشپزی هستند و هزاران بار برنج را به روش های آبکش و کته پخته اند، ممکن است پیش بیاید که برنج شان شفته و یا خشک و سفت شود؛ تنها به این دلیل که به یک سری نکات ریز توجه کافی نداشته اند و یا اینکه زمان شان برای انجام این کار کم بوده و نتیجه دلخواه شان میسر نشده است. 
بنابراین ما قصد داریم به بررسی نکات و موضوعاتی که حول محور پخت برنج وجود دارد، بپردازیم. یکی از این موضوعات این است که برنج چند ساعت خیس بخورد. همچنین در مقالات دیگر به سوالاتی همچون برنج را با آب سرد بخیسانیم یا آب گرم و یا اینکه چطور برنج تقلبی را بشناسیم و از خرید آن بپرهیزیم، پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این خوراکی خوشمزه و دوست داشتنی، در ادامه این نوشتار همراه ما باشید.

قبل از پخت برنج ایرانی، چقدر آن را خیس کنیم؟

یکی از عوامل مهم در هنگام جوش خوردن برنج و قد کشیدن آن، مدت زمان خیساندن است. چه قصد تهیه برنج به صورت آبکش را داشته و چه اینکه بخواهید برنج را به صورت کته بپزید، باید آن را در یک قابلمه بجوشانید. هر چند توصیه آشپزهای حرفه ای این است که برای پخت برنج کته، آن را نخیسانید. خیساندن برنج قبل از پخت، عموما برای پخت برنج به روش آبکش توصیه می شود. در این بخش از مطلب قصد داریم تا مدت زمان مورد نیاز برای خیساندن برنج را به همراه نکاتی که در این امر تاثیرگذار است، بررسی کنیم. بسته به نوع برنج و مدت زمانی که از برداشت آن گذشته است، زمان خیساندن متفاوت است. اما چگونه؟

زمان مورد نیاز برای خیساندن برنج تازه

برنجی که به تازگی برداشت شده است، هنوز دارای مقدار زیادی رطوبت است؛ بنابراین 1 الی نهایتا 2 ساعت برای خیساندن آن کافی است. اگر برنج تازه را بیش از 1 الی 2 ساعت بخیسانیم، باعث می شود تا دانه های آن در هنگام جوشیدن بیش از حد از هم باز شوند و پس از دم کشیدن، برنج شما شفته می شود. برای خیساندن هر کیلو برنج تازه، نیاز به آب ولرم و حدود 200 گرم نمک دارید. مقدار آب باید به اندازه ای باشد که حدود 4 بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد.

زمان مورد نیاز برای خیساندن برنج کهنه

برنج کهنه برنجی است که حداقل 6 ماه تا یک سال از زمان برداشت آن گذشته باشد. آب موجود در دانه های برنج پس از گذشت زمان تبخیر می شود و اصطلاحا دانه ها خشک می شوند. مدت زمان مورد نیاز برای خیساندن برنج کهنه باید حداقل 3 تا 4 ساعت باشد. اگرچه توصیه می شود که برای دستیابی به نتیجه بهتر در هنگام پخت، برنج را از شب قبل بخیسانید. رعایت این نکته سبب می شود تا برنج شما در هنگام جوش خوردن، جوش بیشتری ببرد و دانه ها کشیده تر شوند. برای خیساندن برنج کهنه نیز همچون برنج تازه، به آب ولرم و حدود 200 گرم نمک برای هر کیلو نیاز داریم. مقدار آب نیز باید به اندازه ای باشد که حدود چهار بند انگشت بالاتر از سطح برنج قرار گیرد. هر چقدر برنج مدت زمان بیشتری در محلول آب و نمک باشد، دانه ها سفت تر شده و جوش بیشتری می برند.

برنج ایرانی چقدر باید بجوشد؟

از دیگر سوالاتی که ممکن است در ذهن شما به وجود آید این است که برنج ایرانی چقدر باید بجوشد. این مورد نیز بستگی به نوع برنج دارد. 
برنج تازه به دلیل رطوبتی که در دانه هایش وجود دارد، به مدت زمان کمتری برای جوشیدن نیاز دارد. مدت زمان مورد نیاز برای جوشاندن برنج ایرانی تازه، بین 4 الی 6 دقیقه است. 
اما از آنجایی که برنج ایرانی کهنه با گذشت زمان آب دانه هایش تبخیر شده، به مدت زمان بیشتری برای جوشاندن نیاز دارد. زمان مورد نیاز برای جوشاندن برنج ایرانی کهنه بین 7 الی 10 دقیقه است.

نکته اول: زمان های گفته شده تقریبی است و می تواند بسته به میزان تازگی یا کهنه بودن برنج متغیر باشد. بنابراین مهم است که شما در هنگام جوشیدن برنج، یک الی دو بار دانه ها را تست کنید. به این صورت که با یک قاشق تمیز چند عدد از دانه ها را از قابلمه بیرون بیاورید و با انگشتان خود فشار دهید. اما اطراف برنج له شد و مغز آن سفت بود، یعنی زمان آبکش کردن برنج است؛ اما در صورتی که اطراف برنج نیز همچنان سفت بود، به زمان بیشتری برای جوشیدن و آماده آبکشی شدن نیاز دارد.

نکته دوم: در صورتی که از برنج در حال جوش غافل شوید، دانه ها کاملا نرم می شوند و متاسفانه پس از دم کشیدن، با یک برنج شفته روبرو می شوید! بنابراین چک کردن دانه ها را در هنگام جوشیدن فراموش نکنید تا دانه های برنج به هم نچسبند و برنج تان شل و وارفته نشود.

نکته سوم: برخی از افراد، در هنگام آبکشی روی برنج آب سرد می گیرند. انجام این کار توصیه نمی شود؛ زیرا باعث جمع شدن دانه های برنج ایرانی شده و سبب می شود تا در هنگام پخت به خوبی قد نکشند. اما در صورتی که برنج ایرانی شما بیش از حد جوش خورده و دانه ها کمی نرم شده اند، حتما در هنگام آبکشی روی آن ها آب سرد باز کنید تا دانه های برنج کمی جمع شوند. این ترفند سبب می شود تا برنج شل و وارفته نشود.

نکات مهم در خیساندن برنج

نکات مهم در خیساندن برنج

نکات مهمی در خیساندن برنج وجود دارد که سبب پخت بهتر و قد کشیدن کامل دانه های برنج ایرانی می شود. پس برای داشتن نتیجه ای عالی، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  1. نوع و اندازه نمک
    نوع و اندازه نمک تاثیر بسزایی در پخت برنج ایرانی دارد. برخی از افراد به جای نمک کوبیده شده، از سنگ نمک برای خیساندن برنج استفاده می کنند. همانطور که در بخش های قبلی به این مورد اشاره کردیم، برای هر 1 کیلوگرم برنج، به میزان 200 گرم نمک کوبیده شده نیاز است. اما اگر قصد استفاده از سنگ نمک دارید، قصه دیگری است. 
    سنگ نمک معمولا شورتر از نمک کوبیده شده است؛ بنابراین برای خیساندن برنج با سنگ نمک، به یک سنگ نمک با وزن حدود 500 گرم نیاز داریم. ابتدا آن را باید به طور کامل بشوییم و سپس در دستمالی قرار داده و بعد داخل آب برنج بگذاریم. از آنجایی که سنگ نمک بسیار شور است، نباید مستقیما روی برنج قرار گیرد و باید داخل یک دستمال پیچانده شود.
  2. نحوه شستشوی برنج
    از آنجایی که برای کشتن آفات از سموم مختلفی استفاده می شود، برنج حاوی مقادیری از آرسنیک است که مصرف آن می تواند خطر آفرین باشد. بنابراین باید برنج را قبل از خیساندن، 3 مرتبه یا بیشتر بشویید. فرآیند شستشو تا زمانی ادامه دارد که آب برنج شفاف و زلال باشد.
  3. دمای آب
    دمای مناسب آب برای خیساندن برنج باید به گونه ای باشد که نه دست را بسوزاند و نه سرد باشد. در واقع گرمی آن باید محسوس باشد. آب ولرم به این جهت برای خیساندن برنح مناسب است که اثر سموم باقی مانده در دانه ها را خنثی می کند.
  4. مدت زمان مورد نیاز
    مدت زمان مورد نیاز برای خیساندن برنج تازه 1 الی 2 ساعت و برای برنج کهنه 3 الی 4 ساعت کافی است. اگرچه برای برنج کهنه بهتر است آن را از شب قبل خیس کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

عوامل مهم در قد کشیدن برنج در حال جوشیدن

چکار کنیم که برنج در هنگام جوشیدن قد بکشد؟

برای قد کشیدن برنج در هنگام جوشیدن می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • اضافه کردن یک استکان آب سرد
  • افزودن دو قاشق غذاخوری روغن مایع
  • اضافه کردن چند قطره آبلیمو
  • اضافه کردن یک قاشق غذاخوری ماست یا دوغ محلی

اضافه کردن دوغ یا ماست به برنج در حال جوش سبب سفیدتر شدن دانه ها و قد کشیدن بهترشان می شود.

اندازه قابلمه برای پخت برنج چقدر باید باشد؟

اندازه قابلمه برای پخت برنج همیشه باید 2 پیمانه بیشتر از مقدار برنج شما باشد تا برنج فضای کافی برای دم کشیدن داشته باشد. برای مثال اگر قصد پخت 4 پیمانه برنج دارید، قابلمه شما باید حداقل اندازه 5 الی 6 پیمانه گنجایش داشته باشد. برای پخت برنج آبکش باید حدود 3/2 قابلمه را آب بریزیم و پس از آن که جوش آمد، برنج را به آن اضافه کنیم.

جمع‌ بندی

در این مقاله راجع به اینکه برنج چند ساعت خیس بخورد و نکاتی برای پخت بهتر آن صحبت کردیم. البته همانطور که می دانید در صورتیکه برنج کیفیت نداشته باشد؛ حتی اگر از بهترین روش خیساندن و پخت برنج استفاده کنید هم نمی توانید غذای خوبی با آن بپزید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در گام اول برای خرید برنج ایرانی از سایت برنجکده اقدام فرمایید.

برنجکده

نظر (0)

اضافه کردن نظر

captcha