• شنبه تا پنجشنبه ساعت 8:00 الی 17:00

شناسایی برنج تقلبی (چطور برنج تقلبی را شناسایی کنیم؟)

شناسایی برنج تقلبی (چطور برنج تقلبی را شناسایی کنیم؟)

شناسایی برنج تقلبی (چطور برنج تقلبی را شناسایی کنیم؟)

  • 100 بازدید

از زمانی که برنج های خارجی به بازار خشکبار و مواد غذایی ایران راه یافتند، یکی از سوالات مردم این شد که چطور برنج تقلبی را شناسایی کنیم؟ ضمن اینکه برخی از فروشندگان داخلی نیز با ترکیب برنج های درجه 2 با درجه 1 به بهای سود بیشتر، قصد سواستفاده از خریداران را داشتند. بنابراین شناسایی برنج تقلبی و تشخیص آن از برنج اصلی و با کیفیت، مستلزم دانستن یک سری از روش ها و نکاتی است که می تواند در هنگام خرید برنج به کمک شما بیاید.
اما داستان برنج تقلبی از کجا شروع شد؟ اصلا منظور ما از برنج تقلبی چیست و ترکیبات آن شامل چه موادی می شود؟ چگونه می توان برنج اصل را از برنج تقلبی تشخیص داد و آن را شناسایی کرد. در ادامه این مقاله از برنجکده چند روش ساده برای تشخیص برنج اصل از تقلبی برای آگاهی بیشتر شما توضیح  داده شده است؛ پس با ما همراه باشید.

برنج تقلبی چه ترکیباتی دارد؟ آبا برنج تقلبی بیماری زا است؟

کشور چین یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده برنج به اقصی نقاط جهان است و به طور میانگین سالانه رقمی بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن برنج به سراسر دنیا صادر می نماید. اما متاسفانه به دلیل شبیه سازی بسیاری از اقلام صادراتی در این کشور که یکی از آن ها برنج است، نوع پلاستیکی و تقلبی آن تولید و به سایر کشورها صادر می شود. 
کارخانه های تولید برنج تقلبی در چین مخلوطی از نشاسته و پلاستیک را با هم ترکیب کرده و با اضافه کردن عطر برنج به جای برنج طبیعی صادر می نمایند. بسیاری از متخصصان و پزشکان این نوع برنج را مسبب ایجاد انواع بیماری ها خصوصا بیماری های گوارشی و وارد آمدن آسیب جدی به معده و روده که‌ در بسیاری از موارد سبب سرطان می شود می دانند. همچنین برخی از افراد سودجو چندین نوع شلتوک برنج را با هم ترکیب و به وسیله دستگاه های فرآوری یکدست کرده و به عنوان برنج با کیفیت روانه بازار کرده و بر سر سفره های مصرف مردم می آورند.

4 روش ساده برای شناسایی برنج تقلب

4 روش ساده برای شناسایی برنج تقلبی

با توضیحاتی که در بخش قبلی مقاله ارائه دادیم، حتما در مورد سلامتی خود و افراد خانواده تان دچار احساس نگرانی شده اید. زیرا همانطور که دیدید، مصرف برنج تقلبی می تواند سبب بروز بیماری های گوارشی و حتی سرطان شود. بنابراین مصرف این نوع برنج نه تنها فایده ای برای شما ندارد، بلکه برای سلامتی تان مضر است و باید از خریداری آن جدا خودداری کنید. اما سوال این است که چطور برنج تقلبی را شناسایی کنیم؟ 
در ادامه 4 روش تشخیص برنج تقلبی را از برنج با کیفیت ذکر کرده ایم که می توانید به کمک این راهکارها، برنج با کیفیت ایرانی را خریداری نمایید.

روش اول: قرار دادن برنج در آب

در این روش مقداری از برنج را در یک ظرف آب می ریزیم؛ اگر برنج ته ظرف ته نشین شد برنج اصل و طبیعی بوده و در صورتی که بر روی سطح آب غوطه ‌ور ماند تقلبی است. از آنجایی که ترکیبات برنج تقلبی از نشسته و پلاستیک است، وزن سبکی دارد و به همین جهت است که بر روی آب شناور می ماند و ته نشین نمی شود. ضمن اینکه برنج اصل اگر به مدت چند روز در آب خیسانده شده باشد و استفاده نشود، کپک می زند اما برنج تقلبی این گونه نیست.

روش دوم: سوزاندن برنج

در این روش مقداری از برنج را بر روی شعله پخش کن ریخته و بر روی شعله مستقیم اجاق گاز قرار می دهیم. چنانچه  برنج سریع بسوزد و بوی ناخوشایند و پلاستیک مانندی از آن متصاعد شود تقلبی است و اما اگر برنج با سرعت کم بسوزد و سوختن آن طی زمان بیشتری انجام شود، برنج اصلی است. ضمن اینکه از سوختن برنج اصل، بوی ملایمی در فضا پخش شود و هنگام سوختن به شدت گر نمی گیرد.

روش سوم: کوبیدن برنج در هاون

در این روش مقداری برنج را در هاون بکوبید اگر برنج تقلبی و به عبارتی از پلاستیک باشد خرد نمی شود. در صورتی که برنج طبیعی و اصل باشد، منشا آلی دارد و با چند ضربه خرد شده و به صورت آرد برنج در می آید. بنابراین دیگر روشی که می توانید برای تشخیص برنج اصل از برنج تقلبی در نظر بگیرید، کوبیدن آن در هاون است.

روش چهارم: قرار دادن برنج در آفتاب

در این روش مقداری از برنج را به مدت چند روز در یک ظرف در بسته در معرض نور خورشید قرار می دهیم. برنج های اصل به دلیل سم پاشی برای رشد و پرورش آن ها و از بین بردن آفات شان بعد از چند روز کپک می زنند اما برنج های تقلبی پلاستیکی به دلیل عدم وجود این سموم کپک نمی زنند و به همان حالت اولیه خود باقی می مانند.

رعایت این نکته الزامی است که پیش از خرید برنج، حتما از فروشنده بخواهید تا دوخت کیسه را باز کند و مقداری از برنج را به شما نشان دهد. شما با بو کردن برنج و دیدن شکل ظاهری آن نیز می توانید به تقلبی بودن یا اصل بودن برنج پی ببرید. 
برنج اصلی و طبیعی عطر خاصی دارد و همچنین رنگ دانه های آن سفید و نیمه بلوری است. این در صورتی است که برنج های تقلبی حالت شیشه ای داشته و رنگ آن ها زرد است. متاسفانه برخی از فروشندگان مقداری از برنج اصل را به عنوان نمونه در ظرفی ریخته اند و به مشتری نشان می دهند تا او از اصل بودن برنج مطمئن شود. اما این در حالی است که برنج داخل ظرف درجه 1 و اصل بوده با نوع برنجی که در کیسه است متفاوت است و برنج تقلبی و یا درجه 2 را در کیسه ریخته اند. به همین دلیل تاکید داریم که حتما دوخت کیسه را باز کنید و برنج داخل خود کیسه را تست کنید نه برنجی که به عنوان نمونه در ظرف قرار داده اند و برای فریب مشتریان از آن استفاده می کنند.

راه های تشخیص برنج ایرانی اصل از برنج خارجی تقلبی

راه های تشخیص برنج ایرانی اصل از برنج خارجی تقلبی

همانطور که در بخش های پیشین مقاله به این موضوع اشاره کردیم، برخی از افراد سودجو برنج خارجی یا برنج های درجه 2 و 3 را با برنج درجه 1 ترکیب می کنند و به قیمت همان برنج اصل و با کیفیت می فروشند. به همین دلیل شما باید روش های تشخیص برنج اصل ایرانی را از برنج خارجی و تقلبی بدانید تا در دام فریب آن ها گرفتار نشوید. اما این روش ها چیست؟

1. نیمه بلوری بودن برنج ایرانی و عطر و طعم آن

برنج ایرانی در مقایسه با نمونه های خارجی خود اولا دارای عطر و طعم عالی بوده و ثانیا دانه های کوتاه تری دارد و به هنگام پخت قد می کشد. همچنین رنگ برنج های ایرانی معمولا سفید و شیری رنگ و به عبارتی نیمه بلوری بوده، در صورتی که رنگ برنج های خارجی تقلبی شفاف و شیشه ای است.

2. برنج ایرانی بعد از برداشت به خوبی خشک می شوند

ویژگی های برنجی که به درستی خشک شده باشد عبارت است از :

  • دانه برنج کاملا سفت است
  • به راحتی نمی شکند
  • در هنگام پخت قد می کشد

این در حالی است که برنج خارجی، فاقد این ویژگی ها است.

3. بی بند بودن برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی تقلبی

یک برنج خوب دارای دانه های یک دست و بدون ترک است؛ در صورتی که برنج های غیر اصل و تقلبی و بی کیفیت دارای بندهای عرضی به دلیل قرار گرفتن در معرض باد شدید و هوای سرد بعد از خروج از کارخانه هستند. برای تشخیص بند دار بودن برنج آن را بین انگشت شست و اشاره خود قرار داده و با ناخن شست به آن فشار وارد کنید اگر برنج به راحتی خرد شد بی کیفیت و بند دار است.

4. یکدست و یکپارچه بودن برنج اصل

در این روش مقداری برنج را در کف دست خود بریزید و به آن نگاه کنید. دانه های برنج اصل از لحاظ رنگ و اندازه و شفافیت کاملا یکدست هستند. اگر هر کدام از این موارد در برنج مشاهده نشد نشان دهنده برنج مخلوط و غیر یکدست است. روش دیگر به این صورت است که مقداری برنج را در یک بطری شیشه ای ریخته و با تاباندن نور و توجه به دانه های  برنج پی به شفافیت آن خواهید برد. اگر این شفافیت آن طور که باید مشهود نبود نشان بر مخلوط شدن برنج و یکدست نبودن آن است.

جمع بندی

در این مقاله راجع به نحوه شناسایی برنج تقلبی و تشخیص آن از برنج اصل و با کیفیت ایرانی صحبت کردیم. اینکه چطور می توانیم برنج تقلبی را شناسایی کنیم و چگونه در دام فریب فروشندگان سودجو نیفتیم. برنج تقلبی علاوه بر ویژگی های ظاهری، دارای ویژگی های ساختاری است که خودشان را در هنگام آتش زدن و یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید و بودن در آب نشان می دهند. بنابراین می توانید آن ها را به راحتی شناسایی کنید. برای اینکه خیالتان از بابت اصل بودن برنج راحت باشد، خرید خود را از فروشگاه های معتبر انجام دهید. برای خرید برنج ایرانی با کیفیت، می توانید از طریق وبسایت برنجکده اقدام کنید.

برنجکده

نظر (0)

اضافه کردن نظر

captcha