• شنبه تا پنجشنبه ساعت 8:00 الی 17:00

برنج بینام چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

برنج بینام چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

برنج بینام چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  • 88 بازدید

برنج بینام که در سال های اخیر نام آن را زیاد می شنویم، حاصل ایجاد تغییر و تحولات ژنتیکی و اصلاح نژاد توسط متخصصان در برنج ایرانی است. برنج بینام یکی از انواع برنج هایی است که علاوه بر زودرس و پر محصول بودن طبعی گرم داشته و از این رو برای افرادی که با طبع سرد برنج مشکل دارند، گزینه ای مناسب تر است. این برنج دارای بافت و شکل ظاهری دایره ای مانند است و دانه های آن، نسبتا حجیم و متورم هستند. این برنج به دلیل مقاومت بسیار زیاد در برابر سرما، کاهش دما و نیز تغییرات آب و هوایی به وسیله کشاورزان و شالیکاران بعد از کشت اول در کشت دوم هم کاشته می شود. 
اگر مایلید تا اطلاعات بیشتری را قبل از خرید برنج بینام از سایت برنجکده به دست آورید، در ادامه این نوشتار همراه ما باشید.

تاریخچه برنج بینام

این برنج از ابتدا تنها در شالیزارهای استان گیلان کشت می شد، با توجه به نتیجه فوق العاده عالی از کشت این برنج در مرحله دوم، متخصصین آزمایش و تحقیقات خود را بر روی زمین های شالیکاری در خطه شمال به صورت گسترده آغاز کردند. پس از انجام تحقیقات، متوجه شدند که زمین و خاک شهرهای استان مازندران نیز برای کشت این برنج مناسب است.
برنج بینام مقاومت بسیار خوبی در برابر هوای سرد و تغییرات آب و هوایی دارد. بنابراین می تواند از باران های فصلی در امان باشد و همچنین رشد آن سریع تر بوده و در مدت زمان کوتاه تری اتفاق می افتد.
بدین صورت که این برنج در اوایل مرداد کاشته و اواسط آبان ماه برداشت می گردد. کیفیت کاشت این برنج در استان مازندران از بازدهی و رشد قابل توجهی برخوردار است؛ به همین دلیل این نوع برنج بیشتر در این استان کشت می گردد.  اگرچه اندازه دانه های برنج بینام نسبت به سایر برنج های ایرانی کوتاه تر است اما بعد از پخت به خوبی قد می کشد و ظاهری زیبا و مجلسی دارد.

خواص و ویژگی های برنج بینام

شناخت خواص و ویژگی های یک محصول می تواند به شما در امر انتخاب و خرید نهایی کمک کند. همانطور که می دانید، برنج پس از نان، قوت غالب مردم ایران است و انواع غذاهای ایرانی از جمله کباب ها و خورشت ها در کنار آن سرو می شوند. بنابراین خرید برنج با کیفیت ایرانی از فروشگاهی معتبر، برای مردم بسیار مهم است. 
اگر برای اولین بار است که نام برنج بی نام را می شنوید، ممکن است اطلاعات زیادی در این خصوص نداشته باشید. به همین دلیل در این بخش از مطلب، به معرفی خواص و ویژگی های این محصول که از شالیزارهای شمال کشت می شود، می پردازیم.
در یک نگاه کلی می توان ویژگی های زیر را برای برنج بینام برشمرد:

1. شکل ظاهری

همانطور که در بخش مقدمه به این موضوع اشاره کردیم، دانه های این برنج گرد و متورم بوده و رنگ آن نسبت به برنج های طارم و صدری سفید و شفاف تر است. قد کوتاه ترین نسبت به برنج های ایرانی طارم، هاشمی و صدری دارد اما در هنگام پخت به خوبی قد می کشد؛ علی الخصوص اگر این برنج را به روش آبکش درست نمایید.

2. استان محل کشت

برنج بی نام متعلق به شالیزارهای شمال است. این برنج اغلب در استان مازندران و سپس گیلان کشت می گردد. بنابراین اگر قصد خرید عمده این محصول را دارید، می توانید با شالیکاران این نوع برنج در استان های مازندران و گیلان ارتباط بگیرید.

3. عطر و طعم

اگر از عطر و رایحه برنج بینام بپرسید، باید بگوییم عطر آن دلپذیر و طعم آن بسیار عالی است. همچنین بعد از پخت دانه های برنج به خوبی قد کشیده و نرمی و یکنواختی و کیفیت پخت بالایی دارد.

اندازه دانه های برنج بینام

4. اندازه دانه ها

اندازه دانه های خام برنج بینام ۶ تا ۷ میلیمتر و بعد از پخت حدود ۱۰ میلیمتر است.

5. نحوه کاشت و برداشت آن

معمولا بعد از کشت اول در کشت دوم هم به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر تغییرات جوی دارد، توسط کشاورزان کاشته می شود و بعد از برداشت در کیسه های نخی و در مکان های بدون رطوبت نگهداری می گردد.

6. قیمت مقرون به صرفه

یکی دیگر از ویژگی های مهم برنج بینام در کنار بافت و شکل ظاهری قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن آن است که بسیاری از افراد را ترغیب به خرید آن می نماید.

انواع کشت برنج بینام

شاید بعضی از ما، با اصطلاح کشت دوباره آشنا نباشیم. به همین دلیل در ابتدای این بخش لازم می دانیم تا توضیحی را راجع به دوباره کشت بودن یک برنج توضیح دهیم. کشت دوباره یعنی اینکه شما در یک شالیزار، دو بار نشاء برنج بکارید و از آن محصول برداشت کنید.
به دلیل طبع گرم، پر محصول و زودرس بودن برنج بینام، کشاورزان هم در کشت اول و هم در کشت دوم از این برنج استفاده می نمایند.‌ کشت اول این برنج از اوایل فصل بهار شروع و برداشت آن اواسط تابستان انجام می گیرد. کشت دوم این محصول از اواسط مرداد شروع و اواسط آبان ماه برداشت می شود. 
معمولا کشت اول برنج بینام از لحاظ عطر و طعم و کیفیت اندکی پایین تر از برنج طارم و هاشمی است اما در کشت دوم با این برنج ها از نظر کیفیت برابری می کند و همین امر باعث شده تا قیمت برنج کشت اول و کشت دوم این محصول به دلایل ذکر شده متفاوت باشد.

نحوه پخت برنج بینام

یکی از تفاوت های بسیار مشهود در برنج بینام کشت اول و کشت دوم در پخت این نوع برنج است. چرا که پخت برنج کشت دوم از کیفیت بی نظیری برخوردار است؛ این در حالی است که کیفیت پخت برنج بینام کشت اول به خوبی پخت برنج کشت دوم نیست. اما در صورتی که برنج کشت اول بینام مدت زمانی حدود ۱۰ تا ۱۲ ماه در انبار و در جای خشک نگهداری شود و به اصطلاح کهنه گردد، از نظر کیفیت و پخت با برنج کشت دوم بینام برابری می نماید. این نوع برنج هم مانند سایر برنج ها به دو روش کته و آبکش قابل پخت است.

پخت برنج بینام به روش کته

برای پخت برنج بینام به روش کته، می توانید این برنج را به مدت یک الی نهایتا دو ساعت در آب ولرم به همراه دو قاشق چای خوری نمک بخیسانید. البته میزان نمک بسته به تعداد پیمانه های برنج متفاوت است و می تواند کمتر یا بیشتر باشد. این مقدار نمک برای 5 الی 6 پیمانه پلوپز است.
سپس برنج را در قابلمه ریخته و به میزانی آب روی آن بریزید که سطح آب حدود یک انگشت از سطح برنج فاصله داشته باشد. مقداری روغن نیز به برنج در حال جوش بیفزایید تا دانه های آن نرم و خوشمزه شود. شعله اجاق گاز را روشن کنید و اجازه دهید تا آب پرنج تمام شود. سپس با یک قاشق، کناره های برنج را بالا بکشید و درب آن را بگذارید تا دم بکشد.

پخت برنج بینام به روش آبکش

برای پخت برنج بینام به روش آبکش، باید برنج خود را حداقل به میزان چهار الی پنج ساعت بخیسانید. شما باید برای هر 6 پیمانه برنج ایرانی (تقریبا معادل 1 کیلوگرم است)، حدود 200 گرم نمک به آب برنج در هنگام خیساندن اضافه کنید. برای پخت برنج بینام به روش آبکش، یک قابلمه روی شعله اجاق گاز قرار دهید و مقداری آب داخل آن بریزید. صبر کنید تا آب جوش بیاید و سپس برنج را به آن اضافه کنید.
حدود 10 الی 12 دقیقه زمان نیاز است تا برنج آماده آبکشی گردد. مغز برنج آماده برای آبکشی سفت و اطراف آن نرم است. پس از آبکش کردن برنج، آن را درون قابلمه دم بیندازید و 45 دقیقه به آن فرصت دهید تا آماده شود. سپس در 10 دقیقه آخر بر روی ان روغن بریزید.

بافت و ساختار ظاهری برنج بینام

از نظر سایز هر دو برنج کشت اول و کشت دوم بینام به یک اندازه هستند اما یکی از اصلی ترین تفاوت های برنج بینام کشت اول و دوم این است که برنج کشت اول رنگ سفیدی دارد اما برنج کشت دوم متمایل به سبز است.

عطر و بوی برنج بینام

یکی دیگر از تفاوت های بارز بین برنج کشت اول بینام با برنج کشت دوم در عطر، بو و طعم آن ها است. عطر و بوی برنج کشت دوم بینام به مراتب بیشتر از برنج کشت اول بوده و قابل مقایسه با آن نیست. البته گفتیم که برنج کشت اول نیز به شرط نگهداری به مدت چند ماه، کیفیت بهتری در پخت پیدا می کند.

قیمت برنج بینام

به طور کلی برنج های پر محصول و پر بازده از نظر کمیت جزء برنج های با قیمت مناسب و مقرون به صرفه به شمار می روند. اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که برنج کشت دوم بینام به دلیل کیفیت پخت، رایحه و طعم آن و همچنین شرایط نگهداری و غیره شامل این مورد نمی شود و دارای قیمت بالاتری است.
برای خرید برنج ایرانی بینام، بهتر است از فروشگاه های اینترنتی معتبر نظیر برنجکده اقدام نمایید تا خریدی آسان و مقرون به صرفه از بهترین محصولات موجود در بازار داشته باشید.

برنجکده

نظر (0)

اضافه کردن نظر

captcha