• شنبه تا پنجشنبه ساعت 8:00 الی 17:00

رفع بوی سوختگی برنج (تکنیک های ساده و کاربردی)

رفع بوی سوختگی برنج (تکنیک های ساده و کاربردی)

رفع بوی سوختگی برنج (تکنیک های ساده و کاربردی)

  • 59 بازدید

بوی سوختگی برنج می تواند آزار دهنده باشد. در صورتی که برنج زیاد سوخته باشد حتی ممکن است دیگر قابل خوردن نباشد. در این مقاله از برنجکده تکنیک های ساده و کاربردی را برای رفع بوی برنج سوخته ارائه می دهیم. قرار دادن حلقه های پیاز، گذاشتن یک تکه نان بر روی برنج، استفاده از گلاب، استفاده از حبه های قند، اضافه کردن چند قطره آبلیموی تازه، به کار بردن سبزیجات معطر، عوض کردن قابلمه، افزودن سیر و ادویه های معطر، قرار دادن برش هایی از گوجه و سیب زمینی با خلال پوست پرتقال، از جمله تکنیک هایی است که می توانید برای رفع بوی سوختگی برنج از آن ها استفاده کنید. 
در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا توضیحات بیشتری را درباره هر یک از این تکنیک ها ارائه دهیم.

معرفی روش های رفع سوختگی برنج

گاه پیش می آید که به دلیل حواس پرتی و مشغله فکری برنج شما ته می گیرد و تمامی برنج داخل قابلمه این بوی سوختگی را به خود می گیرد و بر روی طعم و مزه آن اثر می گذارد. دلیل بروز این اتفاق می تواند به خاطر کم بودن آب برنج و یا زیاد شدن تایم پخت برنج باشد.
حال چه کنیم تا بوی سوختگی از بین برود. در این بخش از مقاله چندین راهکار ساده و فوری و در عین حال کارآمد برای از بین بردن بوی سوختگی برنج برای آگاهی و استفاده شما عزیزان توضیح داده شده است؛ پس مطالب ذکر شده را با دقت بخوانید تا اگر با چنین مشکلی روبرو شوید، بسته به اندازه سوختگی از آن ها استفاده کنید.

۱. قرار دادن حلقه های پیاز

یکی از فوری ترین و در عین حال راحت ترین روش ها برای از بین بردن بوی سوختگی برنج این است که یک پیاز را پوست گرفته و حلقه حلقه نموده و یا به صورت چند تکه برش دهید و لا به لای برنج قرار دهید و درب قابلمه را بگذارید. بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درب قابلمه را بردارید؛ خواهید دید که دیگر اثری از بوی سوختگی برنج وجود ندارد. 
بنابراین پیاز اگرچه بوی تند و تیزی دارد، اما راهکاری فوق العاده برای رفع بوی برنجی است که سوخته و یا ته گرفته باشد.

۲. گذاشتن یک تکه نان بر روی برنج

یکی دیگر از روش های سریع و فوری برای از بین بردن بوی سوختگی برنج قرار دادن یک تکه نان بر روی برنج و گذاشتن درب قابلمه است. بعد از گذشت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه درب قابلمه را بردارید تا ببینید که بوی سوختگی برنج تا حد زیادی از بین رفته است. سپس برای کشیدن برنج در دیس، تکه نان را بردارید. ممکن است بخاطر بخار داخل قابلمه، نان خمیر شود و به دانه های برنج بچسبد. پس بهتر است قبل از سرو در ظرف، بخشی از برنج را که به نان خمیر شده آغشته شده است را با کفگیر جدا کنید.

۳. استفاده از گلاب

همه ما می دانیم که گلاب جزو عرقیجات خوش عطر و بو است که محصول گل های محمدی معطر در قمصر کاشان است. گلاب به خاطر داشتن رایحه بسیار معطر و دلپذیر باعث از بین رفتن بوی سوختگی برنج می شود. برای این کار شما می توانید تکه ای پارچه نخی را به گلاب آغشته کرده و بر روی برنج قرار دهید. علاوه بر این می توانید چند قطره گلاب هم مستقیما روی خود برنج بریزید و یا موقع سرو برنج و تزیین آن مقداری گلاب به برنج زعفرانی تان اضافه کنید تا هم عطر عالی به برنج داده تا بوی سوختگی آن از بین برود؛ ضمن اینکه تزیین زیباتری در کنار رایحه خوشبو برای برنج در حال سرو خود داشته باشید.

۴. استفاده از حبه های قند

یکی دیگر از روش ها برای از بین بردن بوی سوختگی برنج استفاده از قند است. بدین صورت که چند حبه قند را ما بین برنج خود قرار دهید تا بوی سوختگی آن از بین رفته و جذب قند شود. همچنین قند تاثیری بر روی مزه برنج شما ندارد و از این نظر، بهتر از سایر روش های ذکر شده است.

۵. اضافه کردن چند قطره آبلیموی تازه

این روش یکی دیگر از روش هایی است که به شما کمک می کند تا بوی سوختگی برنج تان را از بین ببرید. در این روش مقداری آبلیموی تازه را بر روی یک پنبه تمیز ریخته و آن را درون یک دستمال کاغذی تمیز گذاشته و بر روی برنج قرار می دهیم و درب قابلمه برنج را می‌گذاریم. پس از گذشت چند دقیقه دستمال حاوی پنبه آغشته به آبلیمو را از قابلمه خارج می کنیم؛ خواهید دید که با این روش بوی سوختگی برنج تان از بین می رود. 
پیچیدن پنبه آغشته به آبلیمو در دستمال کاغذی این است که مزه آبلیمو به برنج نرود. همچنین می توانید از چند قطره لیموی تازه به جای آبلیمو استفاده کنید.

به کار بردن سبزیجات معطر برای رفع سوختگی برنج

۶. به کار بردن سبزیجات معطر

یکی دیگر از ترفندهای سریع و فوری برای از بین بردن بوی سوختگی برنج استفاده از سبزیجات معطر به صورت خشک و یا تازه مثل تره کوهی، شوید و یا سبزی پلویی است. عطر و رایحه دلپذیر این نوع سبزیجات علاوه بر لذیذ شدن برنج به رفع بوی سوختگی آن نیز کمک می نماید.

البته در صورتی که شما به برنج سفید و یکدست نیاز دارید و مایل نیستید تا آن را با سبزیجات معطر مخلوط کنید، بهتر از دیگر روش های رفع بوی سوختگی برنج استفاده نمایید. اما اگر شوید پلو یا سبزی پلو برای سرو در کنار ماهی پخته اید، این روش بسیار کارآمد است.

۷. عوض کردن قابلمه

گاه پیش می آید که به هنگام کشیدن برنج همه قسمت های آن با‌ هم مخلوط می شوند پس بهترین کار این است که بعد از برداشتن قابلمه از روی اجاق گاز قسمت های سالم برنج را در قابلمه ای دیگر بریزید. اگر با این کار هنوز برنج تان بوی سوختگی می دهد از روش هایی که گفته شد استفاده نمایید. 
اما در هر صورت تعویض قابلمه بهترین روش برای رفع بوی سوختگی برنجی است که ته گرفته و هنوز سوختگی به قسمت های دیگر برنج (مثلا دیواره های برنج) نرسیده است، به شمار می آید.

۸. اضافه کردن سیر

استفاده از سیر به دلیل عطر و طعم تند و تیزی که دارد علاوه بر از بین بردن بوی سوختگی برنج رایحه ای دلپذیر به آن می دهد. در این روش چند حبه سیر را به صورت درسته و یا رنده شده لا به لای برنج خود قرار دهید و درب قابلمه را بگذارید. پس از چند دقیقه درب قابلمه را بردارید مشاهده خواهید کرد که هم بوی سوختگی برنج از بین رفته و هم عطر دلپذیری از برنج به مشام می رسد.

۹. به کار بردن ادویه

استفاده از برخی ادویه ها مانند دارچین، سماق و یا ادویه های پلویی به دلیل عطر تند و غالبی که دارند باعث از بین رفتن بوی سوختگی برنج می شوند. در این روش مقداری از ادویه های گفته شده را مثلا دارچین را بر روی برنج پاشیده و هم بزنید تا همه قسمت های آن با هم مخلوط شوند. پس از مدتی متوجه می شوید که عطر ادویه اضافه شده به برنج باعث از بین رفتن بوی سوختگی آن شده است.
البته مراقب باشید که در استفاده از ادویه برای رفع سوختگی برنج زیاده روی نکنید تا طعم اصلی برنج حفظ شود.

استفاده از گوجه برای رفع سوختگی برنج

۱۰. استفاده از گوجه

گوجه فرنگی به دلیل داشتن ساختار اسیدی خود باعث از بین رفتن بوی سوختگی برنج می گردد. در این روش چند عدد گوجه فرنگی را بسته به میزان برنج پخته شده برش داده و بر روی برنج قرار دهید. پس از گذشت چند دقیقه گوجه ها له و پخته می شوند که نشان دهنده جذب بوی سوختگی برنج به گوجه ها است. سپس آن ها را از قابلمه خارج کنید. استفاده از این روش برای برنج های ساده پیشنهاد نمی شود و بیشتر برای برنج های مخلوط مثل دمپختک ها و لوبیا پلو توصیه می گردد.

۱۱. استفاده از سیب زمینی

سیب زمینی یکی از مواد غذایی است که به دلیل ساختار نشاسته ای مانند خود دارای قدرت جذب بالایی است که به رفع سوختگی برنج کمک می کند. در این روش یک عدد سیب زمینی متوسط را شسته و پوست بگیرید و حلقه حلقه نمایید و ما بین لایه های برنج خود قرار دهید و درب قابلمه را بگذارید. بعد از گذشت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه سیب زمینی پخته و بوی سوختگی برنج جذب حلقه های سیب زمینی می شوند.

۱۲. استفاده از پوست پرتقال خلالی

پوست پرتقال به دلیل رایحه و عطر دلپذیر خود در بسیاری از موارد از جمله پخت کیک و مرصع پلو و غیره به کار برده می شود. علاوه بر این برای رفع بوی سوختگی برنج بسیار مؤثر است. در این روش مقداری پوست پرتقال خلالی شده را روی برنج گذاشته و درب قابلمه را ببندید بعد از چند دقیقه درب قابلمه را بردارید تا متوجه عطر بی نظیر برنج و از بین رفتن بوی سوختگی آن شوید.
در این مقاله از وبسایت خرید برنج ایرانی برنجکده، 12 تکنیک را برای رفع سوختگی برنج نام بردیم. اگر شما نیز روش دیگری برای رفع سوختگی برنج به نظرتان می رسد، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برنجکده

نظر (0)

اضافه کردن نظر

captcha