• شنبه تا پنجشنبه ساعت 8:00 الی 17:00

برنج مصنوعی چیست؟ آیا برنج پلاستیکی وجود دارد؟

برنج مصنوعی چیست؟ آیا برنج پلاستیکی وجود دارد؟

برنج مصنوعی چیست؟ آیا برنج پلاستیکی وجود دارد؟

  • 86 بازدید

برنج تقلبی یا برنج مصنوعی به نوعی برنج گفته می‌شود که از ضایعات برنج و نشاسته با مواد افزودنی دیگر مانند ویتامین و مواد معدنی ساخته می‌شود. این نوع برنج ظاهری شبیه به برنج واقعی دارد، اما از نظر کیفیت و ارزش غذایی پایین‌تر است. متاسفانه در سال های اخیر، برخی از فروشندگان سودجو با مخلوط کردن برنج مصنوعی با برنج های طبیعی، به دنبال کسب سود بیشتر بوده اند که این موضوع سبب بی اعتمادی مردم شده است. در این مقاله از برنجکده قصد داریم تا توضیحاتی را راجع به برنج مصنوعی، نحوه فرآوری، راهکارهایی برای تشخیص آن و مضراتی که برای بدن انسان دارد، ارائه کنیم. پس تا پایان این نوشتار همراه ما باشید.

برنج مصنوعی چگونه فرآوری می شود؟

به برنج های فرآوری شده از خرده برنج یا برنج نیم دانه ای که با نشاسته سیب زمینی ترکیب شده است، برنج مصنوعی می گویند. معمولا بعد از برداشت برنج در کارخانه های شالیکوبی به وسیله دستگاه های مخصوص برنج را خشک و سفید می نمایند. در این بین ضایعات برنج از دانه های سالم آن جدا سازی می شوند و برای استفاده بیشتر با نشاسته مخلوط و در دستگاه ریخته می شود. سپس بعد از خرد کردن برنج -با استفاده از روش اکستروژن گرم- به آن آب، ریز مغذی ها، مواد افزودنی و مواد معدنی نظیر آهن، روی و همچنین ویتامین هایی چون آ و ب اضافه می کنند تا خمیر یکنواختی ایجاد گردد. 
در این مرحله خمیر قالب گیری، رنده و در نتیجه به برنج دانه بلنه تبدیل می‌ شود که تمامی این فرآیند به گونه ای انجام می شود که مواد معدنی و ویتامین های اضافه شده به برنج با شستن و حتی پخته شدن جدا نمی شود و از بین نمی رود.

آیا برنج پلاستیکی وجود دارد؟

ساختار و شکل ظاهری پلاستیک به گونه ای است که هر چقدر جوشیده شود بافت و ساختار کلی آن ثابت مانده و فقط تغییر شکل می دهد. به عبارتی هر چقدر جوشانده شود قابل جویدن و خوردن نیست. از طرف دیگر به دلیل تولید انبوه سالانه برنج در حدود بیست کشور جهان وجود برنج پلاستیکی هیچ گونه توجیهی ندارد. در ادامه‌ این مقاله به دلایل عمده عدم تولید برنج پلاستیکی جهت آگاهی بیشتر شما اشاره شده است.

  • تولید برنج پلاستیکی مستلزم هزینه بسیار بالا و گزاف برای خرید تجهیزات تولیدی مخصوص این کار است.
  • تولید برنج پلاستیکی به دلیل پر هزینه بودن مقرون به صرفه نیست.
  • تولید برنج انبوه به صورت کاشت و برداشت آن هم به میزان قابل توجه سالیانه توسط ۲۰ کشور مهم در سطح جهان انجام می شود.
  • به دلیل ساخت پلاستیک از مشتقات نفتی طعم و بوی نفت در تولید برنج پلاستیکی کاملا مشهود است.
  • اگر از اسانس و طعم دهنده های بسیار قوی جهت رفع بوی نامطبوع نفت از روی برنج پلاستیکی استفاده شود باز هم به دلیل رایحه تند اسانس ها و مواد افزودنی متوجه بوی آن خواهید شد.

ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر تولید انواع برنج ایرانی بسیار عالی و مرغوب که هم عطر و طعم دلپذیری دارد و هم در سطح جهان شناخته شده و معروف است و همچنین برنج های خارجی و برنج های مصنوعی هم که نوعی محصول فرآوری شده هستند، دیگر نیازی به تولید برنج پلاستیکی احساس نمی شود و اقشار ضعیف و کم درآمد معمولا از برنج مصنوعی که قیمت کمتری دارد استفاده می نمایند.

بالا بردن قیمت برنج با شایعه برنج پلاستیکی

یکی از دلایل بسیار مهم که سودجویان و واسطه ها سبب به وجود آمدن آن می شوند شایعه وجود برنج پلاستیکی برای بالا بردن قیمت برنج مرغوب و اصیل است و گرنه همان گونه که توضیح داده شد تولید برنج پلاستیکی به دلیل تجهیزات مخصوص و هزینه بالا مقرون به صرفه نبوده و توجیه اقتصادی ندارد.

روش های تشخیص برنج اصل از تقلبی

روش های تشخیص برنج اصل از تقلبی

روش هایی برای تشخیص برنج اصل و مرغوب از برنج تقلبی و پلاستیکی موجود در بازار وجود دارد که عبارتند از:

1. آزمون هاون

مقداری از برنج را در هاون ریخته و بکوبید چنانچه از برنج کوبیده شده پودر سفید رنگ و یکنواختی به دست آمد نشان دهنده برنج اصل و مرغوب بوده و اما اگر در پودر برنج لکه های زرد رنگ مشاهده نمودید برنج دارای ناخالصی بوده و تقلبی و یا برنج مصنوعی است.

2. آزمون آب

مقداری از برنج را در یک لیوان آب بریزید اگر برنج ته نشین شد برنج اصل است ولی اگر دانه های برنج روی سطح آب شناور ماند، تقلبی و پلاستیکی است. معمولا رنگ برنج ایرانی اصیل نسبت به برنج تقلبی یا پلاستیکی نیمه شفاف بوده و بافتی بلوری شکل دارد.

3. آزمون کپک زدن برنج

در این روش مقداری از برنج را در یک ظرف در بسته ریخته و به مدت چند روز مقابل نور خورشید قرار دهید. اگر با گذشت زمان برنج کپک بزند، نشان دهنده اصل و ارگانیک بودن آن است و اما اگر برنج تقلبی باشد هیچ تغییری در آن ایجاد نمی شود.

4. آزمون آتش

در این روش مقداری از  برنج را بر روی شعله آتش بریزید. اگر برنج آب و یا شعله ور شد نشان دهنده تقلبی و پلاستیکی بودن آن است.

علاوه بر موارد گفته شده مقداری از برنج را در کف دست خود ریخته و با مشاهده دانه های برنج می توانید به مواردی از جمله یکدست و همگن بودن دانه های برنج، خشک بودن آن ها، رنگ شفاف و نیمه بلوری و عدم شکستگی و بی بند بودن و نیز عطر و بوی برنج اصل پی ببرید.

مضرات مصرف برنج مصنوعی

برنج مصنوعی به دو نوع برنج تقلبی و برنج پلاستیکی تقسیم می ‌شود.

مضرات مصرف برنج تقلبی

مضرات مصرف برنج تقلبی

مضرات مصرف برنج تقلبی شامل موارد زیر است:

ارزش غذایی پایین

برنج تقلبی از نظر مواد مغذی مانند ویتامین‌ ها، مواد معدنی و فیبر فقیر است.

خطر ابتلا به بیماری ‌های گوارشی

برنج تقلبی به دلیل داشتن مواد افزودنی مانند پلاستیک و پلیمر می ‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، یبوست و یا در مواردی سبب اسهال شود.

خطر ابتلا به سرطان

برخی از مواد افزودنی موجود در برنج تقلبی مانند رنگ‌ها و طعم دهنده‌ها می‌توانند سرطان زا باشند.

مسمومیت

برنج تقلبی ممکن است به دلیل آلودگی به مواد شیمیایی و میکروب‌ ها باعث مسمومیت شود.

مضرات مصرف برنج پاکستانی

از آنجایی که ساختار این برنج از ترکیب نشاسته سیب زمینی و پلاستیک تشکیل شده است، می تواند می تواند مضرات زیر را به همراه داشته باشد:

غیر قابل هضم

پلاستیک موجود در این برنج توسط بدن هضم نمی‌شود و می‌ تواند در روده ‌ها تجمع پیدا کند و باعث انسداد روده شود.

مسمومیت

برنج پلاستیکی پاکستانی می ‌تواند مواد شیمیایی مضر را در بدن آزاد کند و باعث مسمومیت شود.

مشکلات گوارشی

برنج پلاستیکی واقعی می ‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، یبوست و اسهال شود.

راه‌ های پیشگیری از مصرف برنج مصنوعی

  • برنج را از مراکز معتبر و شناخته شده خریداری کنید.
  • قبل از خرید، برنج را بو کنید و طعم آن را بچشید.
  • به شکل و ظاهر برنج دقت کنید.
  • از آزمایش آتش برای تشخیص برنج تقلبی استفاده کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک بعد از مصرف برنج، به پزشک مراجعه کنید.

خرید برنج اصیل ایرانی

در مقابل برنج مصنوعی، برنج طبیعی و اصل ایرانی وجود دارد که سرشار از خواص است. برنج یکی از غلات مغذی و پرطرفدار در جهان است که از اهمیت بالایی در رژیم غذایی انسان برخوردار است. خرید برنج ایرانی خوب و مصرف آن، مزایای متعددی برای سلامتی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می ‌کنیم:

1. منبع انرژی

برنج منبع کربوهیدرات است که به عنوان منبع اصلی انرژی بدن شناخته می ‌شود. کربوهیدرات‌ ها به بدن کمک می ‌کنند تا به طور کارآمد عمل کند و انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه را تامین نماید.

2. منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی

برنج منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B1، ویتامین B6، منگنز، سلنیوم و آهن است. این ویتامین‌ ها و مواد معدنی برای سلامتی بدن ضروری هستند و به حفظ عملکرد سیستم‌های مختلف بدن کمک می‌ نمایند.

3. فیبر

برنج سبوس‌دار منبع فیبر است که به هضم غذا، سلامت روده و پیشگیری از یبوست کمک می‌کند.

4. پروتئین

برنج حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین است که برای ساخت و ترمیم بافت ‌های بدن ضروری است.

5. شاخص گلیسمی

برنج سفید دارای شاخص گلیسمی بالایی است، به این معنی که می ‌تواند باعث افزایش سریع قند خون شود. با این حال، برنج قهوه ‌ای شاخص گلیسمی پایین ‌تری دارد و به تنظیم قند خون کمک می ‌کند.
برنج در انواع مختلفی مانند برنج سفید، برنج قهوه ‌ای، برنج دودی و برنج باسمتی موجود است که می ‌توانید متناسب با سلیقه و نیاز خود از آن ها استفاده کنید؛ اما هیچ چیز برنج اصیل ایرانی نمی شود. برای خرید برنج اصیل ایرانی از وبسایت برنجکده، وارد فروشگاه وبسایت شوید.

نکاتی برای مصرف بهتر برنج

  • برنج را به صورت سبوس‌ دار مصرف کنید تا از فیبر و مواد مغذی بیشتری بهره‌ مند شوید.
  • برنج را با سایر مواد مغذی مانند سبزیجات، حبوبات و گوشت ترکیب کنید تا یک وعده غذایی کامل و متعادل داشته باشید.
  • از مصرف بیش از حد برنج سفید خودداری کنید و به جای آن از برنج قهوه‌ ای یا سایر غلات کامل مانند گندم و جو استفاده کنید.
  • در نهایت، مصرف برنج خوب می ‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، فواید متعددی برای سلامتی داشته باشد.

همانطور که در بخش راه های پیشگیری از مصرف برنج مصنوعی اشاره شد؛ برای خرید برنج اعلا ایرانی بهتر است به سراغ مراکز معتبر و شناخته شده بروید. فروشگاه اینترنتی برنجکده جهت ارائه انواع برنج ایرانی باکیفیت و اعلا در خدمت شماست.

برنجکده

نظر (0)

اضافه کردن نظر

captcha