• شنبه تا پنجشنبه ساعت 8:00 الی 17:00

برنج کته یا ابکش؟ (مقایسه کالری برنج کته و کالری برنج آبکش) 

برنج کته یا ابکش؟ (مقایسه کالری برنج کته و کالری برنج آبکش) 

برنج کته یا ابکش؟ (مقایسه کالری برنج کته و کالری برنج آبکش) 

  • 82 بازدید

برنج یکی از پر مصرف ترین و البته جزو پرطرفدارترین غذاها در بین مردم جهان خصوصا مردم خاورمیانه است. برنج و نان دو خوراکی اصلی در سفره ایرانیان هستند و اصطلاحا به آن‌ ها قوت غالب می‌ گویند. یعنی خوراکی که اغلب مردم به طور روزانه مصرف می کنند. بنابراین طبیعی است که نوع پخت برنج به دلیل تفاوت در ارزش غذایی و مواد مغذی موجود در آن مهم باشد. اگر مایلید تا اطلاعاتی راجع به کالری برنج کته و برنج آبکش به دست آورید و طریقه پخت آن ها را بدانید، در ادامه این نوشتار از بلاگ برنجکده همراه ما باشید.
مقایسه کالری برنج کته و برنج آبکش شده به ویژه در جایی اهمیت پیدا می کند که افراد دارای بیماری زمینه ای خاصی باشند. مثل افرادی با سابقه دیابت و یا بیماری های قلبی که نحوه پخت و مصرف برنج می تواند در رژیم غذایی شان بسیار موثر باشد. همانطور که می دانید، افرادی که دارای رژیم غذایی کاهش وزن و لاغری هستند، باید برنج را به میزان کم مصرف کنند. ضمن اینکه نحوه پخت برنج نیز در کالری آن تاثیرگذار است. بنابراین ممکن است بخواهید بدانید که کالری برنج کته بیشتر است و آبکش؟ همچنین کدام نحوه پخت برای فردی که رژیم دارد، مناسب ‌تر است؟ در ادامه تمامی این نکات را بررسی خواهیم کرد.

طریقه پخت برنج کته و آبکش

برنج به دو صورت کته و آبکش پخته می شود که نوع کته آن در مقایسه با آبکش از کالری کمتری برخوردار است؛ چرا که در برنج کته آب برنج از آن جدا نمی شود.

نحوه پخت برنج کته باعث می شود تا این نوع برنج از کالری کمتری برخوردار باشد. پخت کته به این صورت است که برنج نیازی به خیساندن در مخلوط آب و نمک ندارد. تنها کافیست که به تناسب تعداد نفراتی که قصد پخت برنج برای آن ها دارید، یک قابلمه انتخاب کنید. سپس برنج شسته شده را داخل قابلمه بریزید؛ حالا به میزانی آب به قابلمه اضافه کنید تا حدود یک بند انگشت روی برنج آب باشد. سپس، مقداری روغن و نمک را در آب در حال جوش بریزید و پس از تبخیر کامل آب برنج، درب قابلمه را بگذارید تا برنج شما دم بکشد. برنج شما حدود نیم ساعت بعد دم کشیده و آماده است.

اما نحوه پخت برنج آبکش متفاوت است. برای پخت برنج آبکش نیاز است تا برنج را از چند ساعت قبل در مخلوط آب و نمک بخیسانید. پس از گذشت چند ساعت، یک قابلمه روی شعله اجاق گاز قرار دهید و به مقدار موردنیاز درون آن آب بریزید. باید صبر کنید تا آب جوش بیاید و سپس برنج را به آب در حال جوش درون قابلمه اضافه کنید. حالا باید صبر کنید تا برنج کمی نرم شود. لایه رویی برنج باید نرم بوده و مغز برنج باید سفت باشد. حالا زمان آبکش کردن برنج فرا رسیده است. آب سرد را روی قابلمه باز کنید تا برنج‌ ها کمی خنک شوند. سپس برنج ها را در آبکش بریزید تا آب برنج جدا شود. 
حالا قابلمه را مجددا بر روی شعله قرار دهید و مقداری روغن درون آن بریزید. برای ته دیگ برنج آبکش می توانید از سیب زمینی یا نان استفاده کنید. پس از اینکه سیب زمینی یا نان را در کف قابلمه قرار دادید، نوبت ریختن برنج است. برنج آبکش شده را به طور کامل درون قابلمه بریزید و با ته کفگیر، چند سوراخ درون آن ایجاد کنید تا بخار به خوبی در قابلمه بپیچد و برنج به طور کامل دم بکشد.
برای پخت برنج آبکش، حدود 40 الی 45 دقیقه زمان لازم است. در 10 دقیقه آخر زمان پخت، مقداری روغن به برنج اضافه کنید و مجددا درب قابلمه را بگذارید. برنج آبکش شده شما به همراه ته دیگ خوشمزه اش آماده است.

مقایسه بافت و شکل ظاهری برنج کته و آبکش

یکی دیگر از تفاوت های برنج کته و آبکش، فارغ از نحوه طبخ شان، شکل ظاهری آن ها پس از پخت کامل است. از آنجایی که در هنگام پخت برنج آبکش، برنج شما مدت زمان کمتری درون آب جوش قرار دارد، پس از پخت حالت دانه دانه داشته (اصطلاحا دون پاش هم به آن می گویند)، و به هم چسبیده نیست اما برنج کته در هنگام پخت به دلیل جذب تمامی آب موجود در قابلمه حالت نرم و منعطف تری دارد. تعیین چگونگی طبخ و پخت برنج‌ کاملا سلیقه ای و به ذائقه افراد بستگی دارد. 
اما به طور کلی، پخت برنج آبکش برای مهمانی ها و مجالس رسمی توصیه می شود و برنج کته برای پخت دمپختک های عدس و ماش یا گوجه مناسب تر است.

تاثیر مدت زمان پخت برنج کته و آبکش

تاثیر مدت زمان پخت برنج کته و آبکش

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا کالری برنج آبکش، بیشتر از برنج کته است. در این بخش از مطلب، به این سوال پاسخ می دهیم.
در واقع هر چه زمان پخت برنج بیشتر باشد، به همان میزان مقدار تبدیل نشاسته موجود در برنج به قند هم بیشتر می شود. هر چه قند غذا بیشتر شود، متابولیسم بدن انسان باید انسولین زیادتری برای هضم قند آزاد شده تولید نماید که این امر در گذر زمان باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای افراد، خصوصا کسانی که درگیر بیماری های زمینه ای چون دیابت و مشکلات قلبی هستند می‌گردد. 
برخی از افراد گمان می کنند که چاقی و اضافه وزن آن ها به علت مصرف برنج به صورت کته است؛ در صورتی که این باور یک تصور کاملا غلط و دور از ذهن بوده و هر دو برنج کته و آبکش به یک میزان دارای نشاسته هستند. حتی به جرأت می توان گفت برنج کته به دلیل مدت زمان کمتر برای پخت و تبدیل نشاسته به قند و جذب آن در بدن مخصوصا برای افراد دیابتی به دلیل ایجاد تعادل انسولین در بدن شان و نیز کسانی که رژیم غذایی دارند مناسب تر است. بنابراین تا جایی که می توانید، پخت برنج را به روش کته انجام دهید و آن را میل نمایید.

میزان کالری برنج کته و آبکش

کالری برنج کته بدون روغن

امروزه افراد به خاطر رعایت رژیم‌ غذایی آن هم به دلیل بیماری های ناشی از چاقی و دیابت و غیره، یا  برنج را از برنامه غذایی خود حذف می کنند و یا آن را بدون روغن مصرف می نمایند. معمولا کالری برنج کته بدون روغن  در هر ۱۰۰ گرم چیزی حدود ۱۲۰ تا ۱۷۰ کیلو کالری است. یک کفگیر کته معادل 200 گرم برنج پخته است که شما با مصرف آن، حدود 240 تا 340 کیلو کالری بدست می آورید.

کالری برنج آبکش بدون روغن

بسیاری از افراد به دلیل چاقی، اضافه وزن، رعایت رژیم غذایی خاص و از طرفی عدم میل و علاقه به مصرف برنج کته راغب به استفاده از برنج آبکش بدون روغن هستند. میزان کالری برنج آبکش بدون روغن در هر ۱۰۰ گرم حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلو کالری است. عده ای از افراد هم استفاده از برنج قهوه ای را ترجیح می‌دهند؛ چرا که علاوه بر داشتن کالری کمتر دارای ارزش غذایی بیشتری است. میزان کالری آن در هر ۱۰۰ گرم برنج قهوه ای آبکش شده بدون روغن حدود ۱۱۰ کیلو کالری است. اما اضافه شدن روغن به برنج، طبیعتا کالری آن را به میزان زیادی بالا می برد و از آنجایی که روغن بیشتری برای پخت برنج آبکش استفاده می شود، کالری آن بیشتر است.

میزان نشاسته موجود در برنج کته و آبکش

معمولا افراد تصور می کنند که با آبکش نمودن برنج نشاسته آن از بین رفته و میزان کالری دریافتی بدن آن‌ ها به کمترین حد خود می رسد؛ این امر یک باور غلط است چرا که آب سفید رنگی که از برنج آبکش خارج می شود نشاسته نیست؛ بلکه مقدار زیادی فیبرهای محلول و ویتامین B است و با آبکش کردن برنج نشاسته آن از بین نمی رود. بنابراین می توان گفت برنج کته نسبت به برنج آبکش علاوه بر ارزش غذایی دارای مواد مغذی و ویتامین های بیشتری است.

خاصیت برنج کته نسبت به برنج آبکش

در تهیه و پخت برنج کته نسبت به برنج آبکش از روغن کمتری استفاده می شود و از طرف دیگر به علت مدت زمان کوتاه تر پخت برنج کته در مقایسه با برنج آبکش، ته دیگ کمتری هم خواهد داشت چرا که وجود ته دیگ نان و یا سیب زمینی در برنج آبکش خود یکی از عوامل مهم چاقی محسوب می شود. همچنین میزان قند موجود در برنج کته نسبت به برنج آبکش به دلیل پخت کوتاه تر، کمتر است.
با توجه به دلایل ذکر شده می توان نتیجه گرفت کالری برنج کته در مقایسه با برنج آبکش کمتر است.

جمع بندی
در این مقاله راجع به نحوه پخت برنج کته و آبکش صحبت کردیم، همچنین در پاسخ به سوال مقایسه کالری کته و برنج آبکش، متوجه شدید که برنج کته به علت زمان پخت کمتر، قند کمتری آزاد می کند و همچنین روغن کمتری برای پخت آن نیاز است. بنابراین علاوه بر اینکه برنج کته سالم تر است، کالری کمتری نیز دارد. از آنجایی که کالری برنج کته کمتر است، اغلب کسانی که رژیم غذایی دارند و برای کاهش وزن برنامه ریزی می کنند، بهتر است که برنج خود را به صورت کته طبخ کنند و از روغن کمتری برای پخت آن استفاده نمایند.
علاوه بر روش پخت، نوعی برنجی که استفاده می کنید در میزان کالری دریافتی و نحوه هضم و جذب تاثیر دارد. خرید برنج ایرانی به شما این امکان را می دهد تا برنجی با کیفیت و سالم را در برنامه غذایی خود قرار دهید. سایت برنجکده مرجع تخصصی فروش انواع برنج ایرانی بوده و باکیفیت ترین برنج موجود در بازار را به شما ارائه می نماید. جهت وجود هر گونه سوال در زمینه تهیه برنج می توانید از طریق شماره 02191018374 با کارشناسان مجموعه تماس حاصل نموده و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

برنجکده

نظر (0)

اضافه کردن نظر

captcha